آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

در دهه‌های پیش رو، ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی امید دارند تا چند پروژه بلند پروازانه را در دیگر سیارات منظومه خورشیدی به اجرا در آورند.

 علاوه بر مطالعه دقیق‌تر روی مریخ و سیارات خارجی منظومه خورشیدی (از مدار مریخ تا آخرین سیاره) ناسا قصد دارد یک ماموریت را به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد گذشته سیاره به ناهید ارسال کند. این ماموریت شامل مطالعه قسمت های بالایی اتمسفر ناهید برای تعیین این خواهد بود که آیا در گذشته، سیاره ناهید آب مایع (و یا حتی حیات ) بر روی سطح خود داشته یا نداشته است.

10018 atmosphere of venus.png 580x435


برای دستیابی به این موضوع بسیار مهم، ناسا اخیراً با کمپانی Black Swift Technologic  (کمپانی فعال در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین در کلورادو) همکاری کرده تا هواپیمای بدون سرنشینی بسازند که در قسمت فوقانی اتمسفر ناهید دوام بیاورد. قطعاً این ماموریت آسان نخواهد بود (به دلیل اسیدی بودن، دما و چگالی بالای اتمسفر ناهید) اما اگر طراحی‌های آن ها متناسب با ماموریت تحقق یابد، ناسا با کمپانی قرارداد سودآوری برای یک هواپیمای بدون سرنشین خواهد بست.
در سال‌های اخیر ناسا به لطف مدل‌های آب و هوایی که نشان از وجود آب مایع روی سطح ناهید (مانند مریخ) داشته‌اند تمایل جدیدی برای کار کردن روی ناهید نشان داده است.
این احتمال وجود دارد که قبل از این که سیاره تحت اثر فزاینده گلخانه‌ای تبدیل به جهنم داغ امروزی شود، اقیانوسی کم عمق، بیشتر سطح سیاره را در حدود 2 میلیارد سال پیش پوشانده بوده است.
علاوه بر این، اخیرا یک مطالعه توسط مرکز تحقیقات Ames ناسا و آزمایشگاه پیشرانش جت JPL)) نشان داده که زندگی میکروبی می‌تواند در بالای ابرهای ناهید وجود داشته باشد.
همچنین انگیزه قابل توجهی برای ارسال هواپیماهای مطالعاتی به ناهید وجود دارد تا بخش بالایی ابرهای ناهید مطالعه شود و تعیین شود که آیا هیچ اثری از حیات آلی یا حضور آب‌های سطحی در گذشته وجود داشته است.

10018 166803 web


ناهید دومین سیاره منظومه خورشیدی و اندازه آن کمی از سیاره زمین کوچک‌تر است. ناهید به خورشید نزدیک‌تر می‌باشد که اصطلاحاً آن را خواهر زمین می‌نامند. اختلاف دمای شب روز این سیاره در حدود یک درجه تعیین شده و دلیل این اختلاف دمای اندک، جو چگال و اثر گلخانه‌ای شدید اتمسفر ناهید است. نکته جالب در مورد ناهید این است که این سیاره برخلاف دیگر سیارات منظومه خورشیدی به دور خود می‌چرخد و حرکت وضعی آن از حرکت انتقالی آن به دور خورشید طولانی تر می‌باشد. ناهید در آسمان شب ما پر نورترین جرم بعد از خورشید و ماه است. شامگاهان و یا صبح دمان در افق به شکل پرنور قابل رویت می باشد.

نویسنده: محسن شیرمردی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، مروج علم و طراح سامانه‌های الکترونیکی

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد