آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

سرانجام پس از 6 ماه، کاوشگر اینسایت بر روی سیاره بهرام فرود آمد و نخستین تصویر خود را از این سیاره به زمین مخابره کرد.

کاوشگر اینسایت ناسا، تنها چند دقیقه بعد از لمس بهرام، تصویر جالبی که پر از گرد و خاک بود را به زمین ارسال کرد، با این حال، تین تصویر گرد و غبارآمیز، به یک اثر هنری برای دانشمندان تبدیل شد. این عکس که خاکی و کثیف است، اطراف کاوشگر را به همراه یک سنگ قابل توجه نشان داد.

10040 marstouchdow

یک مهندس در کنار تصویری از بهرام  که کاوشگر اینسایت فرستاده است. مدت کوتاهی پس از فرود اینسایت بر روی سیاره بهرام، در بخش پشتیبانی مأموریت عملیات فضایی آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا در روز 26 نوامبر 2018 در پاسادنا، کالیفرنیا

 

تام هافمن، مدیر پروژه، پس از فرود کاوشگر بر روی سیاره بهرام در روز دوشنبه، گفت: "من خیلی، خیلی خوشحالم، به نظر می‌رسد که ما یک محل فرود فوق‌العاده امن داشتیم." "این دقیقا همان چیزی است که ما میخواستیم به آنجا برویم (در آنجا فرود آییم)."
ارسال یک تصویر خوب و عالی ساعت‌ها به طول خواهد انجامید و انتظار می‌رود در روزهای آینده و پس از آنکه گرد و غبار از پیش روی دوربینهای اینسایت کنار رود، ارسال گردد.

این کاوشگر پس از ورود خطرناک و فوق‌العاده‌ در آسمان سیاره سرخ، که تنها شش دقیقه طول کشید، بر روی سیاره بهرام فرود آمد.

این هشتمین فرود موفق ناسا از زمان پروژه وایکینگ در سال 1976 و نخستین بار پس از شش سال وقفه در پرتاب کاوشگر به سیاره بهرام بود. بهرام‌‌نورد کنجکاوی ناسا که در سال 2012 بر روی سیاره بهرام فرود آمد، هنوز در حال حرکت بر روی این سیاره است. (Al Seib/Los Angeles Times via AP, Pool)

 

10040 marstouchdow 1

از سمت چپ، مقامات ناسا : جیم بریدنستین، مایکل واتکینز، تام هافمن، بروس بانرد، اندرو کلاش و الیزابت بارت، در زیر عکس فرستاده شده از بهرام با کاوشگر InSight را در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا در روز 26 نوامبر 2018 در پاسادنا، کالیفرنیا (AP Photo / Marcio Jose Sanchez).

با توجه به فاصله بین زمین و بهرام، هشت دقیقه طول می‌کشید تا رسیدن به مقصد تایید گردد (توسط یک جفت ماهواره کوچک که InSight در طی شش ماه، 300 میلیون مایل (482 میلیون کیلومتر) همراهی کردند). نام این دو ماهواره دوقلو MarCo-A و MarCo-B است.
مهندس ارشد JPL، راب منینگ،  در این نشست گفت: گاهی اوقات همه چیز به نفع شماست.
اینسایت، یک پروژه بین‌المللی 1 میلیارد دلاری، شامل یک وسیله مکانیکی آلمانی می‌شود که برای اندازه‌گیری گرمای داخلی سیاره بهرام، در 16 فوتی (5 متری) استفاده خواهد شود. این کاوشگر همچنین دارای یک سنجش‌گر فرانسوی برای اندازه‌گیری زلزله است. یکی دیگر از آزمایش‌های در نظر گرفته شده، محاسبه گرانش سیاره بهرام برای کسب اطلاعات  بیشتر از ساختار هسته سیاره است.

در اواخر دوشنبه، ناسا گزارش داد که پنل‌های حیاتی خورشیدی فضاپیما باز و مشغول ذخیره نیرو شده‌اند.

10040 marstouchdow 2

این عکس که توسط ناسا ارائه شده است، اولین تصویری است که از کاوشگر اینسایت دریافت کرد (پس از آن که در روز 26 نوامبر 2018 در سطح بهرام  قرار گرفت). (NASA / JPL-Caltech از طریق AP)

بعد از 24 ساعت و  39 دقیقه و 30 ثانیه که یک روز بهرامی است، سلامت بازوی ربات اینسایت و ابزار علمی آن ارزیابی خواهد شد. بروس بنرت، دانشمند ارشد، می‌گوید که تا اواخر بهار آینده، انتظار می‌رود که اینسایت بررسی داده‌های جامد را آغاز کند.

Banerdt اولین عکس فوری کاوشگر اینسایت را "اولین بیت علم" نامید. وی گفت که تصویر تمیز خواهد شد و گرد و غبار ناپدید خواهد شد. این عکس از دوربین کم کیفیت گرفته شده است. در نهایت دوشنبه ناسا یک عکس تمیز توسط یک دوربین با کیفیت بالاتر که بخشی از فرود و منظره را نشان می‌دهد، منتشر کرد.

کاوشگر اینسایت 800 پوند (360 کیلوگرم) وزن دارد و در همان نقطه برای دو سال آینده (یک سال بهرامی) کار خواهد کرد. مایکل واتکینز، مدیر JPL، گفت: "در ماه‌ها و سالهای آینده کتاب‌های منظومه خورشیدی در مورد وضعیت سیاره بهرام  بازنویسی خواهد شد."

"

10040 marstouchdow 3

مقامات ناسا از سمت چپ، مایکل واتکینز، تام هافمن و بروس بانرت فرود InSight به بهرام  را در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا روز دوشنبه، 26 نوامبر 2018، در پاسادنا، کالیفرنیا (AP Photo / Marcio Jose Sanchez) جشن می‌گیرند.

جالب است بدانید که موزه ها، پلانتلاریومها و کتابخانه‌های سراسر ایالات متحده، رویدادها فرود اینسایت در JPL را تماشا کردند. پوشش تلویزیونی ناسا نیز بر روی صفحه نمایش غولپیکری در میدان نیویورک تایمز نشان داده شد، جایی که جمعیت در زیر باران چترهای خود را گشوده بودند.

10040 marstouchdow 4

این عکس که توسط ناسا ارائه شده است تصویری از بهرام  نشان می‌دهد که فضاپیمای InSight با استفاده از دوربین (IDC) بازوی روباتیک پس از فرود بر روی این سیاره در روز دوشنبه 26 نوامبر 2018 به دست آورد (ناسا از AP).

دانشمندان با بررسی و نقشه‌برداری از درون سیاره بهرام، امیدوارند که به سوالاتی مانند : چرا سیاره‌های سنگی در منظومه شمسی ما خیلی متفاوت بوده و به همین دلیل زمین به عنوان یک پناهگاه برای زندگی تبدیل شده است، پاسخ دهند

با این حال، در اینسایت هیچ موجود زندگی وجود ندارد و این یکی از اصل‌های ماموریت‌های فضایی است. مأموریت بعدی ناسا در ماه مارس 2020 انجام می‌پذیرد. این ماموریت به بررسی سنگهایی که ممکن است حاوی شواهدی از زندگی باستانی باشد، خواهد پرداخت. سوال در مورد اینکه آیا زندگی در بهرام در گذشته وجود داشته، چیزی است که ناسا را به چهارمین سیاره سنگی از منظومه شمسی هدایت می‌کند.

نویسنده: سارا حاتمی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، موسس آفاق راهبر آذربایجان

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد