آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

ابتدای شروع سال میلادی خبری خاص در رسانه های جهان خودنمایی می کرد:  "نخستین گیاه در ماه متولد شد". سازمان فضایی چین 7 ژانویه، تصویری از جوانه زدن و قد کشیدن بذر گیاه پنبه در قالب پروژه چانگ 4 منتشر کرد و بعد از مدت ها یک عنوان نخست دیگر به عناوین قبلی ثبت شده در ماه افزود.

 

وقتی که آمریکایی ها و روس ها تمام عناوین را درو کردند نخستین گیاه متولد شده روی ماه هم می توانست به خودی خود جالب توجه باشد! قمر زمین، علیرغم فاصله بسیار اندک با ما (در مقیاس نجومی) از لحاظ شرایط اقلیمی یک دنیای کاملا متفاوت است. این قمر جو ندارد و به همین دلیل آب مایع هم نمی تواند داشته باشد و باز به همان دلیل اختلافات دمایی شدید روی سطح آن وجود دارد.
می دانیم که ماه در کمربند حیات منظومه شمسی قرار دارد اما حضور در کمربند حیات شاید شرط لازم برای پیدایش حیاتی که ما می شناسیم باشد اما شرط کافی نیست!
حال به لطف تجهیزات آزمایشگاهی، چینی ها اقدام به فراهم کردن شرایط رشد گیاه روی سطح ماه در محفظه ای کوچک و ایزوله کردند. پنبه را می توانیم پیشگام و نماد زندگی روی سطحی دیگر از تولد تا مرگ و نماد سرسختی بدانیم و بنامیم.
انچه اتفاق افتاد مدلی کوچک از زندگی آیندگان ما روی ماه ، مریخ و دیگر اجرام آسمانی بود.
محفظه چانگ 4 فاقد سیستم گرمایش بود و به همین دلیل با ورود منطقه فرود به تاریکی و افت شدید دما شاهد از بین رفتن گیاه بودیم.
پایان اقدامی جالب و البته هشدار آمیز برای بشر که فراموش نکند چقدر آسیب پذیر است! فراموش نکند به عنوان مثال با از کار افتادن سیستم گرمایش پایگاه های سکونت خود در مریخ ممکن است به سرنوشت "پنبه" دچار شود.

10050 chinas lander sprouted tiny cotton plants moon

نویسنده: محسن شیرمردی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، مروج علم و طراح سامانه‌های الکترونیکی

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد