آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

مشاهدات فضاپیمای کاسینی نشان می دهد که موج‌های پلاسما از زحل به حلقه‌های آن و قمر انسلادوس منتقل می‌شود. محققان با ضبط امواج پلاسما و تبدیل آن به چیزی که برای ما قابل شنیدن باشد، کمک می‌کنند که از این صدای کیهانی لذت ببریم.

 

مشاهدات جدید مدار نهایی فضاپیمای کاسینی سیاره زحل نشان دهنده تعامل شگرف و پویای امواج پلاسما است که از زحل به حلقه‌های آن و قمرش انسلادوس منتقل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این امواج در راستای خطوط میدان مغناطیسی که زحل را به انسلادوس متصل می‌کند،حرکت می کنند. محققین می‌گویند که خطوط میدان مانند یک مدار الکتریکی بین دو جسم عمل می کند و یک شار انرژی به سمت جلو و عقب بوجود می آورد.

این صدا در تاریخ 2 سپتامبر 2017، دو هفته قبل از پایان ماموریت کاسینی ضبط شد. محققان ضبط امواج پلاسما را به یک فایل صوتی  “whoshing” تبدیل کرده‌اند – همانطور که رادیو امواج الکترومغناطیسی را به موسیقی تبدیل می‌کند- به عبارت دیگر، کاسینی امواج الکترومغناطیسی را در محدوده فرکانس صوتی آشکار کرد  و در زمین، ما می‌توانیم این سیگنالها را از طریق یک بلندگو تقویت و پخش کنیم. زمان ضبط از 16 دقیقه به 28.5 ثانیه فشرده شد.

طبق بیانیه ناسا:

تعامل زحل و انسلادوس متفاوت از رابطه زمین و ماه می‌باشد. انسلادوس در میدان مغناطیسی زحل غوطه‌ور است و از لحاظ زمین‌شناسی فعال است به طوریکه بخار آب در آن یونیزه می‌شود و محیط اطراف زحل را پر می‌کند ولی ماه با زمین به این شکل تعامل ندارد. همچنین تعاملات مشابهی بین زحل و حلقه‌های آن وجود دارد بطوریکه آنها بسیار پویا هستند.

https://www.nightsky.ir/file/listen-to-saturns-moon-enceladus-plasma-waves-recording.mp

https://youtu.be/hWHLCHv4PiI

نویسنده: سارا حاتمی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، موسس آفاق راهبر آذربایجان

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد