آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

بارش شهابی ربعی یکی از بارش‌های شهابی معروف سال است که در بازه زمانی 11 تا 21 دی فعال می‌شود. این بارش شهابی نخستین بار در سال 1825 میلادی رصد شده و تا به امروز ادامه دارد.

ربعی نام صورت‌فلکی است که امروزه جایی در نقشه‌های ستاره‌شناسی ندارد، اما در گذشته مکان آن در بین صورت‌فلکی گاوچران ( عواء ) و اژدها قرار داشته است. این صورت‌فلکی دارای یکی از بارش‌های معروف سال است که در 14 دی به اوج فعالیت می‌رسد و در این زمان با تعداد شهاب متغییر بین 60 الی 200 شهاب در ساعت خواهد داشت. .
 
 
رصد بارش شهابی ربعی سال 1402
وضعیت بارش شهابی ربعی امسال با وجود ماه کمی سخت است. اما دیدن آن خالی از لطف نیست. بر اساس محاسبات انجام شده این بارش شهابی در روز پنجشنبه 14 دی ساعت 12:30 تا 18:30 به اوج خودش می‌رسد. در این زمان کانون بارش هنوز طلوع نکرده است. بنابراین برای رصد بارش شهابی باید تا بامداد 15 دی منتظر بمانید تا کانون بارش ربعی حدود نیمه شب از افق شمال شرقی طلوع کند و شما فرصت دارید که این بارش را رصد کنید. ماه نیز در آسمان شب با فاز 41.7 درصد در کنار ستاره سماک اعزل قرار دارد. شامگاه چهارشنبه 13دی تا صبح پنج شنبه 14 دی نیز با توجه به مدت زمان باقی مانده به اوج بارش برای رصد مناسب است. با توجه به موارد گفته شده، تعداد شهاب‌های کمی از این بارش را خواهیم دید، اما همیشه آذرگوی‌های جذاب ما را بی نصیب نخواهند گذاشت.
 
بارش شهابی ربعی از کجا آمده؟
همانطور که می‌دانید بارش‌های شهابی از گرد و غبار برجای مانده از دنباله‌دارها پدید می‌آیند. اما با محاسبات انجام شده به جای دنباله‌دار، سیارکی به نام Asteroid 2003 EH1  در مدار قرار دارد که هر 5.25 سال یک بار به دور خورشید می‌گردد. یکی از نکات جالب توجه درباره این بارش این است که ذرات باقی مانده همانند شهاب های جوزایی بقایای سیارک EH1 2003 هستند. ستاره شناسان معتقدند که این سیارک احتمالا" هسته سرد شده وبی جان دنباله دار C/1490 Y1 است که ستاره‌شناسان چینی ژاپنی و کره ای حدود 500 سال پیش آن را رصد کرده اند.
 
اگر این بارش شهابی را رصد و عکسی از آن تهیه کردید، به ایمیل ما info @ nightsky . ir  ارسال کنید.
 
 Long exposure photo with several Quadrantid meteors from Florida Keys – Jan. 2, 2012 © Jeff Berkes.
 

گالری عکس بارش شهابی ربعی در سایت Apod.ir

 


iranoptic banner 101

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد