آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

بر طبق گزارش‌های رصدی این روزها کهکشان NGC4216 میزبان ابرنواختری درخشان از قدر 13.5 است. رصد این ابرنواختر به مهارت و پشتکار نیاز دارد و شما را به چالش خواهد کشید.

اَبَرنُواَختَر یا سوپِرنوا (به انگلیسی: Supernova) یک انفجار عظیم و درخشان ستاره‌ای است. این انفجار زمانی رخ می‌دهد که یک ستارهٔ پرجرم در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند. انهدام انفجاری ستاره به آنچه ابرنواختر نامیده می‌شود، می‌انجامد (که بسیار نورانی تر از نواختر است) و باقیمانده ستاره را به صورت یک تپ‌اختر (پالسار)، یا ستاره نوترونی یا شاید سیاهچاله برجای می‌گذارند. طی این انفجار، ستاره، مادهٔ خود را به سوی فضا پرتاب می‌کند و ممکن است درخشندگی آن، به مدت چند روز، از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد. هنوز هم می‌توان بقایای درخشان ستاره‌های منفجر شده را (که صدها یا هزاران سال پیش از هم پاشیده‌اند) مشاهده کرد. (ویکی)

ابرنواختر 2024gy نخستین بار توسط Koichi Itagaki در تاریخ چهارم ژانویه 2024 کشف شد . این ستاره‌شناس آماتور یکی از کاشفان بسیار به نام و مهم در دنیای ستاره شناسی است. پس از آن آقای Damian Peach تصویری دقیق از آن تهیه کرد که جزئیات بسیار خوبی دارد.

این ابرنواختر در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. بنابراین انفجار آن ۵۵ میلیون سال پیش صورت گرفته و هم اکنون نور آن به زمین رسیده.

 

نخستین تصویر ابرنواختر 2024gy

 

تصویر دیدنی و جذاب  Damian Peach

چگونه این ابرنواختر را رصد کنیم؟

این ابرنواختر در کهکشان NGC4216 رخ داده. مکان آن در مرز میان صورت فلکی شیر و خوشه است و در میان کهکشا‌های دیگر یافتن آن کمی سخت است. اما با پشتکار و نقشه خوانی دقیق و اپتیک حداقل 5 ایتچ می‌توانید برای شکار این ابرنواختر و کهکشان اقدام کنید. بهترین راهنمای رسیدن به این سوژه رصدی، کهکشان M99 و M98 و یا رگه کهکشانی M86 و M84 است. 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد