آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
  "به یاد ندارم کاری جدی از جامعۀ نجوم آماتوری ایران و به صورت کلی خاورمیانه در راستای کشف و یا رصد های محاسباتی سیارک ها در جامعۀ بین الملل این رشته دیده باشم." جمله ای که استیو پرستون (محاسب مداری و کاشف سیارک) در زمان تهیۀ مشترک نقشۀ جزئیات اختفا سیارکی آمپلا 198 برای ایران؛ گفت.
این حرف برایم سنگین بود؛ راستش را بخواهید تا حدودی به من برخورد. برایم قابل درک نیست که چطور یک محاسب به این مشهوری در زمینۀ سیارک ها و وقایع مرتبط با آن، با یک نامۀ الکترونیکی من بر مبنای همکاری مشترک چنین خوشحال می شود و کار من را ساعت به ساعت دنبال می کند. البته دلیل مشخصی دارد، و آن نبود فردی است که حتی در حد یک مبتدی در ناحیۀ خاورمیانه کار کرده باشد. یکی از علت هایی که اکثراً از خاورمیانه تنها 5 شهر بزرگ در نقشه های جزئیات اختفاهای سیارکی نام برده می شود، همین است.
 

 
 
به هر حال تمایلی به گفتن ادامۀ این ماجرا و جریان مسکوت ماندن رمز آلود این شاخۀ هیجان انگیز علمی ندارم. اما در کل امیدوارم که با گسترش روز افزون جامعۀ نجوم آماتوری ایران، فعالیت های نجوم آماتوری ایران هم افزایش پیدا کند.

در این اختفا سیارک 57 کیلومتری 198 Ampella به مدت 7 ثانیه مابین ستارۀ  TYC 6783-00704-1 در صورت فلکی عقرب و زمین قرار می گیرد که در بهترین مکان رصدی این اختفا تنها 5 ثانیه قابل روئیت خواهد بود. ستارۀ TYC 6783-00704-1 که در واقع یک ستارۀ دوتایی با جدایی زاویه ای 3 ثانیه ای است از قدر 6/8 به صورت عادی در نزدیکی سر صورت فلکی عقرب می درخشد و قرار است در این اختفا قدر آن 2/3 واحد کاهش یابد و به 7/11 برسد. این اختفا در ساعت 01:39:53 ثانیۀ شب چهارشنبه 19 خرداد ماه به وقت رسمی (02:39:53 ثانیه به وقت تابستانۀ ایران) برای نقاط مرکزی باند گرفت در ایران آغاز و در بهترین شرایط تا 8/3 ثانیه در ایران به طول خواهد انجامید. تفاوت پایانۀ شرقی و غربی نوار قابل روئیت این گرفت تنها 8 ثانیه است به اضافۀ آنکه کل محاسبات زمانی در مورد این اختفا به علت نداشتن ابعاد دقیق سیارک آمپلا کمی کمتر از 3 ثانیه (+ و –) خطا دارد. پهنای نوار روئیت این اختفا 137 کیلومتر است که در نوع خود نوار بزرگی به حساب می آید. شهر های بزرگی که بهترین موقعیت را در ایران برای دیدن این رویداد نجومی دارند عبارتند از: بوشهر، آبادان، خرمشهر و شیراز.
 

 
بقیۀ جزئیات این اختفا را می توانید در نقشۀ جزئیات تهیه شده مختص ایران بیابید. 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد