آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 دنباله‌دار گاراد C/2009 P1 در اوایل شهریور از درون تمام تلسکوپ‌ها نمای زیبایی داشت و در آسمان شب با قدر 7 می‌درخشید. این دنباله‌دار سر درخشان، هسته‌ای شبیه ستاره و دنباله‌ای کوتاه و عریض دارد و پیش‌بینی می‌شود که از مهر تا اواخر اسفند (از اکتبر تا اواسط مارس) با قدر 6 بدرخشد ولی نه مثل دنباله‌دار هیل پاپ که به مدت زیادی درخشان ماند.
در 11 شهریور (2 سپتامبر) روز جمعه، دنباله‌دار گاراد از میان خوشه بروچی (Cr 399) عبور کرد. سپس از شمال غرب صورت فلکی تیر، مسیر خود را ادامه داد و به زودی وارد صورت فلکی جاثی خواهد شد و تا نیمه اول اسفند (فوریه) در آنجا خواهد ماند.
 

 
در شب‌های پاییزی در ماه اکتبر در ارتفاع بیشتری در غرب آسمان دیده می‌شود و تا نوامبر ارتفاعش را کمتر می‌کند ولی باز هم نمای دیدنی خواهد داشت. از آن موقع به بعد قبل از طلوع خورشید، در شرق آسمان در ارتفاع خوبی دیده خواهد شد.
دنباله‌دار از اواسط مهر به مدت 2 ماه در آسمان صبح در ارتفاع بالایی قابل رصد خواهد بود و در 14 بهمن (3 فوریه) از کنار خوشه کروی M92 (از نیم درجه‌ای آن) عبور خواهد کرد، سپس در حین حرکت به سمت شمال، سر صورت فلکی اژدها را رد می‌کند. این دنباله‌دار تا فصل بهار، تا موقعی که دوباره وارد آسمان شب شود، درخشان خواهد ماند.
 

 
دنباله‌دار گاراد هرگز از فاصله متوسط مریخ تا خورشید، به خورشید نزدیک‌تر نخواهد شد و در 2 دی (23 دسامبر) در فاصله 1.55 واحد نجومی به حضیض خورشیدی خواهد رسید. گاراد نه تنها نزدیک زمین نخواهد آمد بلکه در فاصله زمانی بین اکتبر و نوامبر در فاصله 2 واحد نجومی از ما خواهد بود و وقتی در 15 اسفند (5 مارس) به ما نزدیک‎تر شود، در فاصله 1.27 واحد نجومی قرار خواهد گرفت.
اگر گاراد می‌توانست در مسیر خودش به خورشید نزدیک‌تر شود وضعیت بهتری خواهد داشت البته اگر زمین هم در وضعیت خوبی در مدار خود قرار گرفته باشد. ولی متاسفانه گاراد نزدیک‌تر نخواهد شد!
 
منبع: Sky & Telescope
ترجمه: هانیه امیری صادقان | انجمن نجوم آیاز تبریز
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد