آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

سه ستاره شناس آماتور دنباله‌داری پرنور را در آسمان شب کشف کردند که به نام آنها ثبت شده است. این دنباله‌دار توسط یک ستاره‌شناس آماتور آمریکایی و دو ستاره‌شناس ژاپنی کشف شده و نام آن را Comet Machholz-Fujikawa-Iwamoto (C/2018 V1) تعیین کردند. البته نام علمی این دنباله‌دار C/2018V1 است.

دنباله دارد C/2018V1 در حالی کشف شد که قدر آن برابر با 8 و در صورت فلکی سنبله ( Virgo )  قرار داشت.  کشف این دنباله‌دار با وجود ابزارهای جستجوی بسیار زیادی که هم اکنون تمامی آسمان شب را عکاسی می‌کنند بسیار جالب و نادر است و باید به این سه ستاره‌شناس آماتور تبریک گفت.

10038 3dorbit strip

مدار دنباله‌دار Machholz-Fujikawa-Iwamoto


بر طبق محاسبه مداری این دنباله‌دار، میتوان گفت که آن برای نخستین بار است که به مرکز منظومه خورشیدی ما نزدیک می‌شود و این نخستین ملاقات آن با خورشید است. مدار آن به گونه‌ای است که در حضیض مداری خود (نزدیکترین فاصله از خورشید) از بین مدار سیاره تیر و خورشید عبور می کند. حضیض مداری دنباله‌دار Machholz-Fujikawa-Iwamoto در تاریخ 3 دسامبر 2018 ( 12 آذر 1397) و در فاصله 0.38 واحد نجومی یا 57 میلیون کیلومتری از خورشید است. در این زمان نیز این دنباله‌دار از زمین 0.67 واحد نجومی فاصله دارد.
این دنباله‌دار یکی دیگر از دنباله‌دارهای دیدنی خواهد شد! البته هنوز در این مورد نمی‌توان نظر دقیقی داد. اما مسیر حرکت و نمودار روشنایی آن نشان می‌دهد که می‌توان آن را به راحتی با چشم غیر مسلح رصد کرد.

 10038 Machholz thru mid Nov

مسیر حرکت دنباله‌دار. (برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر بر روی تصویر بالا کلیک کنید)

 

10038 Machholz comet portrait Michele AnneLouise Machholz CC BY SA4.0

 دان ماخهولز دوازدهمین دنباله‌دار خود را با کشف دنباله‌دار C/2018V1 به ثبت رساند.

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد