آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 ستاد استهلال استان تهران به اطلاع می رساند هلال ماه شعبان 1432 در شامگاه شنبه 11 تیر 1390 برابر با 29 رجب 1432 و 2 ژولای 2011 در تمام پهنه ایران با چشم غیرمسلح قابل رویت است. لذا از عموم رصدگران و شکارچیان رویت هلال در ایران دعوت می نماید تا به شکار این هلال زیبا بپردازند.
شرایط رویت هلال در پهنه ایران به صورتی است که هلال ماه در جنوب ایران به راحتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود. ولی در مرکز و شمال ایران شرایط مساعد جوی تأثیر بسزایی در مشاهده ی هلال با چشم غیرمسلح خواهد داشت. در واقع اگر شرایط جوی در شمال ایران مقداری نامساعد و غبارآلود باشد ممکن است هلال با چشم غیرمسلح رویت نگردد. لازم به ذکر است که هلال ماه با چشم مسلح در تمام پهنه ایران قابل مشاهده است.
رصدگرانی که ابزارآلات قوی مانند تلسکوپ با سامانه جستجوی ردیاب در اختیار دارند، می توانند هلال ماه را از حدود ساعت 14 در آسمان روزگاهی رویت نمایند. البته به این گونه از رصدگران توصیه می شود تا برای جلوگیری از آسیب دیدگی نور شدید خورشید حتماً از فیلترهای فرابنفش در ابزار  رصدی استفاده کنند.
در زمان رویت هلال شامگاهی سیاره گریزپای عطارد راهنمای بسیار مناسبی برای یافتن هلال ماه است. به طوریکه که هلال ماه تقریباً در 7 درجه ای زیر این سیاره قرار دارد.
 
 

 
وضعیت رویت هلال شعبان 1432 در دنیا
هلال ماه شعبان در شامگاه جمعه 10 تیرماه در شرق و شمال آسیا، اروپا و استرالیا زیر افق است و با آن که هلال در خاورمیانه، آفریقا و قاره آمریکا در بالای افق قرار دارد ولی قابل رویت نخواهد بود. اولین مناطقی که هلال ماه قابل رویت است در جزایر اقیانوس آرام خواهد بود. سپس هلال ماه در شامگاه شنبه 11 تیرماه در اکثر مناطق دنیا رویت پذیر خواهد بود. به طوری که به جز مناطقی از شمال آسیا، و اروپا و آمریکای شمالی در سایر مناطق با چشم غیرمسلح قابل رویت است.
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد