آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 هلال ماه شعبان 1433 (که موعد رصد آن در غروب روز چهارشنبه 31 خرداد 1391 می باشد)، می تواند برای کسب تجربه بیشتر و آزمودن چشمان رصدگر و همچنین بررسی اثر شرایط جوی مناسب باشد.

ین هلال به علت ارتفاع کم در لحظه غروب خورشید و همچنین عرض دایره البروجی منفی و قرار گرفتن در نزدیکی اوج، شرایط لازم برای دیدن با چشم غیر مسلح در ایران را ندارد. به طوری که بهترین مناطق در جنوب کشور ممکن است در شرایط مناسب جوی آنرا با یک دوربین دو چشمی 50*20 مشاهده نمایند. نقشه زیر خطوط رویت پذیری هلال را برای مناطق مختلف بر اساس مدل مثلثی نشان می دهد.

 

این هلال ممکن است حدود 15 تا 20 دقیقه بعد از غروب خورشید با ابزار پیشنهاد شده در نقشه فوق مشاهده شود. لذا توصیه می شود رصدگران عجله نکرده و از دیدن هلال نا امید نشود. بلکه پس از دیدن آن با استفاده از دوربین یا تلسکوپ و تعقیب آن، درصدد دیدن آن با چشم غیر مسلح برآیند. اگر این هلال با چشم غیر مسلح رؤیت شود، می تواند رکورد کمترین اختلاف ارتفاع را برای رصد های با چشم غیر مسلح به دنبال داشته باشد.

 

 به دوستداران رصدهای هلال روزگاهی نیز توصیه می شود برای صد هلال روزگاهی پنجشنبه اول تیر 1391 که احتمال رویت آن با چشم غیر مسلح در نزدیکی ظهر دور از انتظار نیست، تلاش کنند. این هلال می تواند رکورد جدایی زاویه ای را به دنبال داشته باشد.

 

با آرزوی داشتن آسمانی بدون ابر و غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

سید قاسم رستمی- تفت- 27/3/1391

 

منبع خبر :  گروه غیر حرفه ای رویت هلال (UGCS)

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد