آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
هلال شامگاهی ربیع‌الثانی اولین هلال شامگاهی در سال 1388، عصر روز جمعه 7 فروردین ماه قابل رویت خواهد بود. این هلال یکی از هلال های بسیار نادر و زیبا است که به دلیل قرارگیری مکان هلال در زمان غروب خورشید در سمت راست خورشید دلیلی اصلی این موضوع است. بسیاری از رصدگران هلال ماه تجربه‌ی رصد هلال در سمت چپ خورشید را داشته‌اند اما این بار به دلیل قرار گرفتن ماه در بیشترین عرض دایره‌البروجی و زاویه‌ی بسیار تند خط دایره البروج با افق شاهد این رویداد هستیم. ( اصلاح شده )
در شکل زیر می توانید مطالب گفته شده در زمینه‌ی قرار گیری هلال ماه و دایره البروج را به آسانی مشاهده کنید. در این تصویر هلال ماه در ساعت 18:29 دقیقه نشان داده شده است. فاز ( درصد بخش درخشان هلال ) برابر با 1.3 درصد و قطر ظاهری آن برابر با 31.6 دقیقه قوسی ( کمی بیش از نیم درجه ) است. زمان غروب خورشید 19 و 21 دقیقه و زمان غروب ماه 20 و 22 دقیقه است. بنابراین ماه در بازه‌ی زمانی 1 ساعته در آسمان خصور خواهد داشت. با داشتن این مقادیر متوجه خواهید شد که این هلال با چشمغیر مسلح نیز قابل رویت خواهد بود.
 
 
 
رصدگران می توانند گزارشهای خود را به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند، تا در بخش گزارشهای آسمان شب ایران درج شود.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد