آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 صورت فلکی شیر این روزها کمی پس از غروب خورشید بر بالای سر شما ( سرسو ) قابل مشاهده است. صورت فلکی که نام آن به آرایش ستاره‌ها بسیار شباهت دارد. سر شیر، دست‌ها و بدن آن بی شک به خود شیر می ماند.
 
اما در این صورت فلکی در این روزها چه می گذرد؟
 
 
برای دیدن تصویر بزرگتر بر روی تصویر بالا کلیک کنید
 
قلب شیر، ستاره ای درخشان از قدر 1.3 که نام لاتین آن Regulus و در فهرست ستاره ها  Leonis ( آلفای شیر ) است. ستاره‌ای دوتایی که دارای مولفه یا همدمی از قدر 608 دارد که در فاصله‌ی 2 دقیقه قوسی از آن قرار دارد. آلفای شیر بزرگ ستاره‌ای آبی و سوزان است و در رده‌ی طیفی B7V قرار دارد. در یک درجه‌ای این ستاره کهکشانی بسیار بزرگ به نام Leo I  جای دارد که با گستردگی 10.7'x8.3' قوسی و قدر مجموع 10 که دیدن آن تنها از راه عکاسی میسر است. 
 
سیاره مریخ نیز در این ماه میهمان صورت فلکی شیر است. مریخ هم اکنون در فاصله‌ی 217 میلیون کیلومتری از خورشید جای دارد. قطر زاویه‌ای آن 6.44 دقیقه قوسی است و برای دیدن قرص آن به تلسکوپی با فاصله کانونی زیاد نیاز دارد.

سیارک وستا دیگر عضو منظومه شمسی در این ماه بین دو  ستاره‌ی گاما  و اتا – شیر است. با توجه به قدر 7.6 آن کمی پشتکار برای دیدن آن نیاز دارید.

 
 
 
 
اجرام اعماق آسمان دی این صورت فلکی بسیار بارز و دیدنی هستند. کهکشانهای NGC 2903، M65، M66، NGC 3628، M95 و M95 مهمیمانان این صورت فلکی هستند. از این بین کهکشان NGC 2903 جرم مورد نظر ما برای رصد است. کهکشانی با گستردگی 12x7 دقیقه قوسی و قدر مجموعی برابر با 8.8 که دیدن آن بسیار آسان اما به مقداری پشتکار نیاز دارد. نقشه‌ی زیر راهنمای مناسبی برای رصد آن است.
 
 
 
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد