آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
آذرماه هر سال آسمان شب بار دریگر شهاب‌باران خواهد شد. این بار مرکز بارش شهابی در صورت فلکی  دوپیکر قرار دارد.

پدید آورنده بارش شهابی دوپیکری امروزه در حاله‌‎ای از ابهام است. اما در مدار آن سیارکی به نام 3200 Phaethon در حال حرکت است. بر اساس برخی نظریه‌ها این سیارک، هسته‌ی باقی‌مانده از دنباله‌داری است که در گذشته در همین مدار درحال گردش به دور خورشید بوده است.
برطبق پیش بینی‌ها بارش شهابی دوپیکری در سال 1388، از وضعیت مناسبی از نظر تاریکی آسمان برخوردار است. برای این بارش دو روزهاب 22 و 23 آذرماه به اوج خواهد رسید. اما پیش بینی دقیقتر نشان می دهد که بارش در ساعت 5 و 10 دقیقه به وقت جهانی برابر با 8 و 40 دقیقه به وقت ایران، در روز 23 آذرماه به اوج خواهد رسید. بر این اساس صبحگاه روز 23 آذرماه بهترین فرصت برای دیدن این بارش است.
اما تعداد شهاب‌های این بارش از عدد قابل توجی برخوردار است و در زمان اوج تعداد 140 شهاب در ساعت برای آن تخمین زده شده است.
 


با پیشرفته‌تر شدن وضعیت محاسبات و ابزارهای رصدی، پرده از برخی واقعیتهای این بارش برداشته شده است. محاسبات Peter Brow از دانشگاه Western Ontario (UWO) نشان می دهد که گرانش سیاره مشتری باعث شده است که مدار این سیاره به سمت زمین متمایل شود و در آینده شاهد بارش شهابی با تعداد شهابهای بیشتری ( در حدود 200 عدد ) خواهیم بود.
 
 

لینک مفید :

 

نقشه هواشناسی ایران

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد