آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: ۲۴ آبان ماه ( ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) ماه کامل به نزدیکترین فاصله از زمین در طی ۱۸ سال آینده خواهد رسید.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روز ۲۴ آبانماه ۱۳۹۵ ماه کامل در ساعت ۱۷ و ۱۴ دقیقه از افق شرقی طلوع می کند که اندازه ظاهری آن از همیشه بیشتر است.

وی افزود: در این تاریخ به علت اینکه فاصله ماه تا زمین به کمترین فاصله در طی ۱۸ سال آینده خواهد رسید، می توان ماه را کمی بزرگتر از همیشه در آسمان مشاهده کرد.

به گفته مدیر انجمن نجوم اهواز،  شایعاتی که  در این مورد با عنوان مشاهده بزرگترین ماه قرن یا طلوع ماه به اندازه نصف آسمان می شنویم که کاملاً اشتباه است؛ ولی افراد با تجربه با عکاسی و رصد دقیق می توانند شاهد بزرگتر دیده شدن ماه باشند.

جعفری زاده با بیان اینکه ماه در این روز در حضیض مداری یا همان نزدیکترین فاصله در مدار خودش به زمین است، خاطر نشان کرد: ماه در این زمان به شکل عادی خودش طلوع می کند، اما اندازه ظاهری ماه ۱۴ درصد بزرگتر از حالت همیشگی است.

 

 super moon 2016 01

 

به گفته وی، همچنین نور ماه در این زمان ۳۰ درصد بیشتر است که تاثیر آن بیشتر در مناطق خیلی تاریک است و افرادی که در گذشته بر روی ماه کامل رصد دقیق داشته اند متوجه خواهند شد.

 

super moon 2016 03


این کارشناس نجوم اظهار داشت: در این تاریخ، ماه به فاصله  ۳۵۶۵۰۹ کیلومتری زمین می رسد که این مقدار به نسبت زمانهای دیگر کمتر است.

نزدیکترین فاصله های ماه تا زمین در طی سالهای گذشته

۲۰۱۱ ۳۵۶,۵۷۵ km March ۱۹    
۲۰۱۲ ۳۵۶,۹۵۵ km May ۶ 
۲۰۱۳  ۳۵۶,۹۹۱ km June ۲۳  
۲۰۱۴ ۳۵۶,۸۹۶ km August ۱۰    
۲۰۱۵ ۳۵۶,۸۷۷ km September ۲۸ 
۲۰۱۶ ۳۵۶,۵۰۹ km November ۱۴



جعفری زاده افزود: بر اساس محاسبات انجام شده نزدیکترین فاصله ماه با زمین در سال ۲۰۳۴ میلادی ( شنبه چهارم آذرماه ۱۴۱۳) روی می دهد که در این سال ماه به فاصله ۳۵۶۴۴۶ km از زمین می رسد.

وی تاکید کرد: تمامی شایعات در این مورد که ماه بزرگترین است و به اندازه ای نا متعارف از افق طلوع می کند بی پایه واساس بوده و بهتر است با دیدن طلوع این ماه زیبا از افق شرقی، از دیدن آن لذت برد.

 

khosro jafarizadeh mehrnews


جعفری زاده با بیان اینکه ماه در این روز در حضیض مداری یا همان نزدیکترین فاصله در مدار خودش به زمین است، خاطر نشان کرد: ماه در این زمان به شکل عادی خودش طلوع می کند، اما اندازه ظاهری ماه ۱۴ درصد بزرگتر از حالت همیشگی است.

نویسنده: میترا سعیدی کیا

خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری مهر، خبرنگار فعال در حوزه فناوری نانو

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد