آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 اولین باری که واژه‌ی ترکیبی" غزال تیزپای آسمان " را خواندم، در مجله‌ی نجوم سالهای پیش بود. واژه‌ای ترکیبی که به راستی تداعی بخش سیاره‌ی تیر ( عطارد ) است. حال، این روزها فرصت مناسبی است تا شما رصدگران به دیدن این سیاره‌ی صبحگاهی بپردازید. پس فرصت را از دست ندهید.

سیاره‌ی تیر ( عطارد ) اولین سیاره‌ی منظومه خورشیدی ( سامانه خورشیدی )  است که در مداری بیضی شکل به دور خورشید در گردش است. مدار هر سیاره دارای دو نقطه اوج ( دورترین فاصله ) و حضیض ( نزدیکترین فاصله ) است که برای سیاره‌ی تیر در اوج برابر با 47 میلیون کیلومتر و در حضیض برابر با 69 میلیون کیلومتر است. این سیاره از دید ما ناظران زمینی، به دلیل قرار گرفتن در بین زمین و خورشید، همیشه در نزدیکی خورشید است و در صبحگاه و یا شامگاه دیده خواهد شد، اما در نیمه شب دیده نمی‌شود.

سیاره‌ی تیر در  19 بهمن‌ماه 1388 به بیشترین کشیدگی شرقی از خورشید رسیده و در این زمان جدایی زاویه‌ای آن برابر با 24 درجه و 25 دقیقه قوسی ( برابر با 24.4 درجه ) است و این فرصت مناسبی است تا شمار رصدگران بتواند تیر را در طی چند روز آینده در آسمان صبحگاهی و قبل از طلوع خورشید مشاهده کنید. 

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد