آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 خبر فوری : خبری بسیار تکان دهنده و جالب دو روز قبل به دستمان رسید که ما را واداشت به رصد سیاره مشتری بپردازیم. امروز صبح کمی پیش از طلوع خوشید، سیاره مشتری توسط رصدگران وب سایت آسمان شب ایران رصد شد و در کمال حیرت ناپدید شدن کمربند جنوبی سیاره مشتری را شاهد بودند.
 
 

اولین گزارش از ناپدید شدن کمربند سیاره مشتری توسط Anthony Wesley ستاره‌شناس آماتور استرالیایی مخابره شد. وی در گزارش خود اینچنین بیان کرد " طبق معمول به رصد سیاره مشتری رفتم که به ناگاه دیدن مشتری یکی از کمربندهای خود را از دست داده، آیا سیاره مشتری مریض شده است؟ "

 

AnthonyWesley 

آنتونی و ابزار رصدیش

 

سیاره مشتری دارای دو کمربند اصلی به نامهای NEB ( کمربند شمالی ) و SNB ( کمربند جنوبی ) است که هر دوی آنها از زمانی که تلسکوپ اختراع شده بر سطح سیاره پدیدار بوده اند. طوفان معروف سیاره مشتری به نام چشم مشتری نیز در کمربند جنوبی قرار دارد که هم اکنون این کمربند ناپدید شده است. این پدیده هر 3 یا 15 سال یکبار روی می دهند و بیشتر به دلیل تغییرات جوی سیاره مشتری در این ناحیه است. 

 

jupiter belt fade 100513 02

 

حالا شما رصدگران ایرانی می توانید توسط ابزارهای رصدی خود به نظاره‌‍ی سیاره مشتری بشتابید و تصاویری بسیار دیدنی از محو شدن کمربند مشتری تهیه کنید. منتظر گزارشهای شما هستیم ( اراسل گزارش به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید )

 

ابزار رصدی پیشنهادی :

 تلسکوپ دابسونی 8 اینچی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد