آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 بامداد جمعه سوم شهریور سیاره ی نپتون به نزدیک ترین فاصله به زمین می رسد که در علم ستاره شناسی به آن مقابله می گویند. مقابله بین دو سیاره زمانی است که در یک سوی خورشید قرار می گیرند، به گونه ایی که آن دو سیاره و خورشید بر روی یک خط قرار گرفته باشد.
در ستاره شناسی، مقابله رویدادی خاص است که علت آن نزدیک شدن یکی از سیارات خارجی به زمین در زمان طی مدار خود به گرد خورشید است. در این حالت سیاره علاوه بر قرارگیری در نزدیک ترین فاصله ی خود از ما به صورت کاملا درخشان در آسمان شب جلوه می کند. مسئله ایی که امشب برای سیاره نپتون روی می دهد. سیاره ایی که هشتمین سیاره منظومه شمسی از بعد مسافت از خورشید محسوب می گردد و 29 مرتبه دورتر از فاصله زمین تا خورشید جای دارد یعنی در فاصله ۴٬۴۹۷٬۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتری! این سیاره چهارمین سیاره بزرگ منظومه ی خورشیدی محسوب می شود. برای درک اندازه ی آن شما باید چهار کره زمین را در یک راستا در کنار هم قرار دهید تا با قطر سیاره نپتون برابری کنند. جرم نپتون نیز 17 برابر سنگین تر از جرم سیاره ی ماست. نور این سیاره تقریبا پنج برابر ضعیف تر از کم نورترین ستارگان آسمان تاریک شبانگاهی است.
 
 
امشب برای مشاهده ی نپتون نیازمند یک دوربین دوچشمی و اطلسی از آسمان شب هستید تا بتوانید آن را در صورت فلکی دلو رصد کنید. این سیاره بزرگ همانند یک ستاره ی کم نور دیده می شود.
 
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد