آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

دو سیاره مریخ و مشتری این روزها در آسمان صبحگاهی از وضعیت بسیار خوب رصدی برخوردار هستند. طلوع این دو سیاره به همراه مناظر زمینی زیبا می تواند سوژه مناسبی برای عکاسی باشد.

صبحگاه و پیش از طلوع خورشید میتوانید این دو سیاره را به آسانی و به مانند دو جسم نورانی ( ستاره مانند ) در  بالای افق شرقی مشاهده کنید. کمی بالاتر از این دو ستاره سماک اعزل به رنگ آبی قرار دارد. این ستاره پرنورترین ستاره صورت فلکی سنبله است.

10062 mars jupiter dec 2017

سیاره مریخ در دورترین فاصله مداری از زمین قرار دارد و به همین دلیل از قدر 1.6 در آسمان می‌درخشد. این سیاره به رنگ قرمز و در نزدیکی ستاره سماک اعزل دیده می‌شود. قطر سیاره مریخ ( بهرام ) برابر با 6790 کیلومتر است و باید در نظر داشت که در زمان رصد کردن مریخ نباید انتظار جزئیات و قرص آن باشید. البته تلسکوپ‌های بالای 8 اینچ و با فاصله کانونی بالا می توانند گزینه مناسبی برای دیدن این سیاره باشند.

Mars Jack 22inch QHY5III290 A

Jupiter QHY5III290 Chris

 

اما غول منظومه خورشیدی، سیاره مشتری است که در نزدیکی افق و به مانند ستاره‌ای درخشان دیده می‌شود. این سیاره از قدر 1.7- در آسمان صبحگاهی می‌درخشد. البته با گذشت زمان این سیاره از افق فاصله می‌گیرد و به مدت زمان بیشتری را می‌توانید به رصد آن اختصاص دهید. یکی از جذابترین موارد در رصد سیاره مشری، رصد چهار قمر گالیله‌ای، گذر و پنهان شدن قمرهای مشتری است. باید توجه  داشته باشید که رصد گذر این قمرها از پیش روی سیاره مشتری با ابزار کوچک اپتیکی بسیار سخت و حتی غیر ممکن است.

 

 banner meade etx 125

تلسکوپ ماکستوف کاسگرین 125 میلیمتری - ETX125 OBSERVER

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد