آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

سیاره مشتری، جمعه 29 مرداد 1400 در نزدیکترین فاصله به زمین یا همان مقابله قرار خواهد گرفت.

 

در این زمان سیاره مشتری در فاصله 600 میلیون کیلومتری از ما قرار دارد و با قدر 2.9- در آسمان شب خواهد درخشید. البته این سیاره در طی فصل تابستان در وضعیت بسیار خوب رصدی قرار دارد و این موضوع تا اواخر فصل پاییز نیز ادامه خواهد داشت.
سیاره مشتری هر 13 ماه ، یک بار به مقابله خواهد رسید. در این زمان اگر با تلسکوپ به این سیاره نگاه کنید، نمایی دیدنی از کمربند و قمرهای این سیاره خواهید دید (البته تلسکوپ قوی و بزرگنمایی بالا). امسال، سیاره مشتری در روز جمعه 29 مرداد  1400 به مقابله می‌رسد و در این زمان قطر زاویه‌ای آن به 49.1 ثانیه قوسی خواهد رسید. جالب است بدانید مقابله بعدی این سیاره در شهریور سال 1401 است.

1400 07 jupiter saturn skymap ino


سیاره مشتری این روزها در مرز دو صورت فلکی جدی و دلو است کمی پس از غروب خورشید از افق غربی به مانند ستاره‌ای بسیار نورانی طلوع خواهد کرد.
رصد سیاره مشتری با ابزارهای رصدی قوی بسیار دیدنی است. رصد کمربند و از همه مهمتر چشم مشتری به رنگ نارنجی در اپتیک‌های قوی بسیار هیجان انگیز است. چشم مشتری در اصل طوفانی بسیار بزرگ در ابرهای این سیاره است که اندازه آن 15138 کیلومتر طول و 10512 کیلومتر قطر دارد و تقریبا 1.2 زمین ما در آن جای می‌گیرد.
رصد این سیاره زیبا را در آسمان از دست ندهید.

1400 07 Jupiter GRS red spot shrink Damian Peach S

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد