آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

 دبیر انجمن ستاره شناسی اهواز و مدیر پایگاه خبری آسمان شب ایرن از گذر سیاره زهره از مقابل خورشید خبر داد و گفت: این پدیده نادر در سال 1391 رخ می دهد و تا 120 سال آینده شاهد این پدیده نخواهیم بود بهترین منطقه رصد این پدیده در ایران چابهار است.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ویژگی های سیاره زهره، افزود: سیاره زهره یا ناهید (ونوس) به ترتیب فاصله از خورشید، دومین سیاره منظومه شمسی است و بین زمین و تیر قرار دارد. این سیاره نزدیک ترین سیاره به زمین است و بعد از  خورشید و ماه، درخشان ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب از زمین رویت می شود.

وی پدیده گذر سیاره ای از مقابل خورشید را از جمله پدیده های نادر رصدی و تحقیقی توصیف کرد و اظهار داشت: این پدیده از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره "عطارد" و "زهره" رخ می دهد گذرها پدیده هایی مثل خورشید گرفتگی هستند، با این تفاوت که در خورشید گرفتگی کامل ماه، تمام قرص خورشید را می پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی رسد اما عطارد و زهره آن قدر از زمین دورند که هنگام گذر مثل لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می شوند در هنگام گذر زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار دارند.

مدیر پروژه گذر سیاره زهره ( VT2012  ) با تاکید بر اینکه گذر سیاره زهره از کنار خورشید هر 120 سال یک بار رخ می دهد، خاطرنشان کرد: توالی این گذر به این صورت است که پس از 120 سال شاهد یک گذر و پس از آن 8 سال بار دیگر سیاره زهره از کنار خورشید عبور می کند پس از این گذر، تا 120 سال آینده هیچ گذری صورت نخواهد گرفت.

جعفری زاده، دلیل این دوره زمانی را انحراف مداری سیاره زهره و زمین و صفحه منظومه خورشیدی ذکر کرد و ادامه داد: پس از 120 سال، در سال 1383 (2005) شاهد پدیده گذر سیاره زهره از کنار خورشید بودیم در آن سال بهترین منطقه رصدی این پدیده در دنیا در ایران بود پس از گذشت 8 سال، در 17 خرداد سال 1391 (2012) شاهد عبور مجدد این جرم آسمانی از مقابل خورشید خواهیم بود.

به گفته وی، در زمان طلوع خورشید، سیاره زهره در میانه خورشید قرار دارد.

جزئیات گذر زهره

مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز اهواز با اشاره به جزئیات این گذر، یادآور شد: این گذر از ساعت 2 و 36 دقیقه و 49 ثانیه به وقت ایران آغاز می شود. خورشید در ساعت 5 و 48 دقیقه طلوع خواهد کرد و در ساعت 9 و 24 دقیقه و 14 ثانیه زمان گذر به پایان می رسد.

جعفری زاده بهترین مکان در ایران را در جنوب شرقی کشور ذکر و اضافه کرد: بهترین مکان رصد این پدیده نادر ایران در جنوب شرقی ایران در منطقه چابهار است.

پروژه جهانی رصد گذر ناهید در سال 2012

وی با تاکید بر اینکه 120 سال دیگر شاهد گذر زهره از خوشید خواهیم بود، گفت: بهترین مناطق رصدی گذر زهره در سال 2012 در کشورهای استرالیا، بخشی از چین، ژاپن، فلیپین، تایلند و بخشی از هند و شمال آمریکا است و ایران نیز شاهد گرفت خواهد بود، به این دلیل پروژه رصد مشترکی با این کشورها برنامه ریزی شده است.

جعفری زاده با اشاره به مذاکرات انجمن ستاره شناسی اهواز با این کشورها، افزود: با اجرای این پروژه در صدد هستیم تا رصد مشترکی را با منجمان این کشورها در زمان های محلی گذر سیاره زهره اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه این پروژه در دو بخش آموزش عمومی و پژوهشی اجرا می شود، توضیح داد: در بخش آموزشی، رصدهای عمومی با حضور علاقه مندان اجرا می شود و در بخش پژوهشی، اقدام به محاسبه قطر سیاره زهره، میزان غلظت جو، طیف سیاره ناهید و خورشید در نقطه گذر، محاسبه سرعت سیاره ناهید و عکاسی حرفه ای می شود.

مدیر پروژه گذر سیاره زهره همچنین پخش Online این پدیده آسمانی را از دیگر اقدامات انجمن ذکر کرد و ادامه داد: برای پخش برخط این پدیده مذاکراتی با مسئولان برای اختصاص پهنای باند مناسب شده است که در صورت توافق این اقدام صورت می گیرد ضمن آنکه عکس های این پدیده نیز در سایت www.vt2012.ir به صورت همزمان قابل دسترسی است.
 
هم اکنون همه گروه ها و افراد می توانند با ثبت نام در این پروژه آمادگی خود را اعلام دارند.
 
لینک خبر اصلی
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد