چندی پیش تلسکوپ رادیویی 12 مگاهرتزی Tomas Ashcraft در نیو مکزیکو بطور ناگهانی صدای بلندی شبیه به انفجار های پی در پی به همراه صدای هیس مانند مار ثبت نمود ! این صداها در قسمت سرخرنگ سیاره مشتری بلندتر بود .

Ashcraft می گوید : " من از این گزارش بسیار خشنودم ! " وی در ادامه به این نکته اشاره می کند که " این اولین موفقیت ما برای ثبت و ضبط صدای انفجارهای S در سال 2009 بود "

برای شنیدن و یا دانلود این فایا صوتی بر روی یکی تز دو لینک زیر کلیک کنید :
 
 
دامنه این صداها بسیار شبیه به آذرخش هستند مثل بلندگوی رادیوی ماشین ! ولی آذرخش این صداها را به خودی خود تولین نمی کند . انفجار های S ثبت شده بوسیله لیزرهای رادیویی مگنوتوسفری مشتری که در زمین رفت و برگشت دارند ، تولید شده است .  
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02


لکه‌های خورشیدی


دوربین میدان دید باز SOHO

iranoptic 03