براى نخستین بار در تاریخ پروازهاى فضایى، فناورى تلفن همراه براى ارسال پیام هاى رادیویى به زمین مورد استفاده قرار گرفت. تلسکوپ فضایی هرشل كه چهاردهم ماه مه پرتاب شد، دو روز بعد با استفاده از فناورى مشابهى كه در GSM شبكه تلفن همراه به كار مى رود، داده هایى را به صورت آزمایشى به ایستگاه ردیابى ESA ارسال نمود.




