آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 فضا پیمای بدون سرنشین هندی چاندریان1  در 29 اگوست ارتباطش را با ایسرو، سازمان تحقیقات فضایی هند قطع کرد. یکی از ماموران سازمان ایسرو گفت: "ما نمی توانیم ارتباط خود را با این فضاپیما دوباره برقرار کنیم و قادر نیستیم هیچ گونه اطلاعاتی دریافت کنیم یا دستوری بفرستیم. اگر بخواهم ساده تر عنوان کنم چاندریان 1 لال شده است و نمی تواند صحبت کند."
 
11 نفر روی فضا پیما کار می کردند تا به طور معمولی عمل کند. در حین حرکت فضاپیما در مدارش اطلاعاتی را به زمین ارسال می کرد، وحالا که ارتباط این فضاپیما  با زمین قطع شده است کارکنان مشغول آنالیز کردن اطلاعاتی هستند که به تازگی از چاندریان1 به دست آورده شده. امیدواریم که انها بتوانند با  آنالیز کردن این اطلاعات دریابند که چه اتفاقی برای این فضاپیما افتاده است.
 

 
چاندریان-1 درتاریخ 22اکتبر 2008 ساخته شد و در اوایل نوامبر به سمت ماه پرتاب شد. این فضاپیما دارای دوربین هایی با رزولوشن بالا است و هم اکنون بیش از  70000 عکس از سطح ماه ارسال کرده است. از این عکس ها اطلاعاتی از کوه ها و دهانه های آتشفشانی ماه برداشت شده است.

M Annadurai، مدیر ماموریت چاندریان یک می گوید: "ماموریت به طور قطعی تمام شده. چاندریان یک از نظر فنی 100 درصد کارش را انجام داده واز نظر علمی هم تقریبا 90 تا 95 درصد کار خودش رو انجام داده." از این اتفاق هم اکنون فقط 18 ساعت گذاشته و ما اطلاعات زیادی نداریم.اطلاعات جدید رو در اختیارتون قرار خواهیم داد

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد