آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 مدار پیمای ناسا, امروز برای رفع هر گونه مشکل احتمالی در حافظه مرکزی و به امید بازسازی و ترمیم مجدد آن با موفقیت راه اندازی شد. در واقع "ادیسه" بطور متعادل کار نمیکرد و حافظه آن برای مدت پنج سال پاکسازی نشده بود. این فضا پیما در ابتدا خاموش و سپس مجددا راه اندازی شد.
 فیلیپ وارگنز مدیر اجرایی پروژه ادیسه گفت: نزدیک به دو سال است که برای پشتیبانی  از سیستم ها هیچ گونه راه مطمئنی را نمیشناختیم. اما امروزه ما به این نتیجه رسیدیم که راه اندازی دوباره آن  به ما اجازه بررسی در مورد سالم بودن و در دسترس بودن برای  استفاده های آن در آینده را می دهد.
طبق آخرین پیش بینی ها؛ قرار بر این بود که پروژه راه اندازی  را در دهم مارس انجام دهند اما  با افزایش درجه حرارت غیر منتظره در سیستم ناوش دوربین های ادیسه, باعث به تعویق افتادن این پروژه شد. کماکان مهندسان مشخص کردند که این حادثه را مدار گرما سازی ایجاد کرده است بطوریکه موقتا دکمه اتصال آن روشن شده و سپس اندکی قبل از راه اندازی امروز خاموش شده است.دانشمندان گمان می کنند این اختلالات در اثر گرمای پرتو های کیهانی و دیگر تشعشعات محیطی فضا باشد.
 راه اندازی مجدد ادیسه ریسک بزرگی نبود اما تیم تحقیقاتی ادیسه و ناسا به دقت خطر انجام راه اندازی در دمای پایین را در مقایسه  با خطر  از کار افتادگی آن سنجیدند و در آخر به این باور رسیدند که بهترین کار راه اندازی مجدد ادیسه است.
 

 
 ادیسه مانند ایستگاه واسطه مخابراتی, برای سفر های تحقیقاتی به مریخ از سال 2001 در مدار مریخ قرار گرفته است.و از ابتدای راه اندازی اش هرگز خاموش نشده است.
پس از راه اندازی دوباره ادیسه, دانشمندان شروع به انجام عملیاتی کردند که فضاپیما را به عملکرد کامل ظرف چند روز آینده میرساند. دانشمندان ناسا امیدوارند که ادیسه و همه ابزار های علمی تا هفته آینده مجددا شروع به مطالعه و کاوش مریخ کنند.   
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد