آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 تلسکوپ فضایی هرشل این قابلیت را دارد که مراحل اولیه شکل گیری سیارات، ستاره ها و کهکشان ها را مورد بررسی قرار دهد. در حالی که تلسکوپ فضایی پلانک به سوالاتی اساسی مانند اینکه چگونه جهان پا به عرصه ی وجود گذاشت و در آینده چطور پیش خواهد رفت پاسخ خواهد داد.

دو ماموریت هرشل و پلانک برای پرتاب با یک موشک آریان، در 14 می از طریق پایگاه فضایی گویانا (Guiana) در فرانسه آماده می شوند. سازمان فضایی اروپا به کمک ناسا هر دوی این ماموریت ها را رهبری می کند.
ماموریت ها کاملا مجزا از هم هستند ولی هر دو ابهاماتی را در کیهان برای ما بر طرف خواهند کرد. سرپرست این دو ماموریت اظهار دارد: هر دو ماهواره، به خوبی از پس آزمایشات مختلف بر آمده اند و برای پرتاب آماده هستند.
تلسکوپ هرشل که مراحل اولیه تشکیل ستارگان، سیارات و کهکشان ها را مورد بررسی قرار می دهد دارای آینه ای به قطر 3.5 متر است. این بزرگترین تلسکوپی است که تا کنون به فضا پرتاب شده (قطر آینه ی هابل فقط 2.4 متر است) و در طول موج های بلند تر فروسرخ و زیر میلیمتری کار می کند. هرشل باید در اعماق کیهان به اجرامی نگاه کند که کمتر از 263- درجه ی سلسیوس دما دارند این در حالی است که سرد کننده های هلیوم مایع درون خود این تلسکوپ دمای داخلی را به نزدیکی صفر مطلق و 273- می رساند. و امید است که این سرد کننده برای 3. 5 سال دوام بیاورد.

 

 

 

 

پلانک که به سوالاتی اساسی در باره ی پیدایش جهان و آینده ی آن پاسخ خواهد داد، می تواند در زمان به 400000 سال پس از انفجار بزرگ برگردد و بسیاری از مسائل را برای ما روشن سازد.
این ماموریت حداقل 15 ماه به طول خواهد انجامید و سوالات زیادی را به ما حتی در زمینه ی پرتوی زمینه ی کیهانی پاسخ خواهد داد.
 پلانک هم از درون بسیار سرد نگه خواهد داشته شد و یکی از ابزار های آن تا نزدیکی 273- سرد خواهد شد. این تکنولوژی جدید سرماسازی به نام CryCooler توسط پژوهشگران در JPL ناسا به تازگی معرفی شده است.
درست پس از پرتاب و رسیدن به فضا هرشل و پلانک مسیر های کاملا متفاوتی را در پیش خواهند گرفت ولی هر دو به دومین نقطه ی لاگرانژی منظومه ی شمسی ما در 1. 5 میلیون کیلومتری زمین خواهند رفت.

 

منبع: www.astronomy.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد