آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
تغییری که به وجود خواهد آمد باعث می شود که برد های الکترونیکی گسترده ی هابل در یک بسته ی کوچک الکترونیکی خلاصه شوند. دانشمندانی که بر روی تلسکوپ فضایی جیمزوب کار می کنند دریافته اند که می توان این تکنولوژی های نوین جیمزوب را در دوربین ACS هابل در ماموریت پیش رو به کار برد.

بسته ی جدید الکترونیکی در ماموریت پیش رو که 11 می، عازم هابل می شود بر روی هابل نصب خواهد شد. این بسته ی کوچک می تواند به جای یک برد الکترونیکی کامل در CCD دوربین ACS  هابل که سال گذشته از کار افتاد عمل کند و قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشد. این بسته ی الکترونیکی یا همان ASIC همانی است که در تلسکوپ جیمزوب به کار گرفته خواهد شد ولی با تغییراتی کوچک برای اینکه با شرایط محیطی و دمایی هابل سازگار باشد.
هابل یک مدارگرد کم ارتفاع است تقریبا 560 کیلومتری بالای سطح زمین قرار دارد. در حالی که جیمزوب در مداری در حدود 1 میلیون مایلی زمین قرار دارد. همچنین جیمزوب یک تلسکوپ فروسرخ است و کیفیت تصاویر آن به شدت به دمای مدارهای درون خودش بستگی خواهد داشت. ASIC مصرف برق بسیار پایینی دارد و بنابراین به سرد نگه داشته شدن آن کمک شایانی می کند.
دوربین ACS هابل به نورهای مرئی و فرابنفش حساس است و نه به فروسرخ، CCD این دوربین نیز باید خنک نگه داشته شود ولی نه به اندازه ی جیمزوب.
وقتی در سال گذشته دوربین ACS هابل از کار افتاد. دانشمندان امید بسیار کمی برای دوباره به کار اندازی آن در ماموریت تعمیر بعدی هابل داشتند، زیرا این ماموریت آنقدر فشرده و محدود بود که دیگر در زمان محدود راهپیمایی های فضایی وقتی برای تعمیر مدارهای از کار افتاده ی ACS وجود نداشت. ولی به کمک ASIC چهار برد الکترونیکی بزرگ با این بسته ی کوچک تعویض خواهد شد تا بار دیگر شاهد توانمندی ها و تصاویر شگفت انگیز تهیه شده توسط این دوربین میدان باز باشیم.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد