آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

ونتیا فیر Venetia Phair (Burney)   دخترکی که در سال 1930 سیاره ی تازه کشف شده پلوتو را نام گذاری کرد، در سن 90 سالگی در گذشت.

 ستاره شناس جوان کلاید تومباف در رصدخانه‌ی لوول آریزونا Lowell Observatory  در 14 مارس 1930 سیاره ی نهم را کشف کرد و به دنبال فراخان عمومی نام پلوتو را برای آن انتخاب کردند.
 

تصویر  ونتیا فیر در سن 11 سالگی

 
پدر ونتیای 11 ساله قبلا دارفانی را وداع گفته بود و او بیشتر اوقات خود را با پدر بزرگش فالکونر مدان Falconer Medan که شخصی سرشناس و بازنشسته ی دانشگاه آکسفورد بود می‌گذراند. در آن دوران پدر این دختر ( مدان فردی ) از افراد با نفوذ بود وسرشناس بود و دوستان زیبادی در دستگاه دانشگاهی داشت. روز بعد از اکتشاف کلاید تومباف پدربزرگ ونتیا در روزنامه این مطلب را دید و به ونتیا نشان داد و او بلافاصله نام پلوتو- خدای دنیای مردگان- را پیشنهاد کرد. قبلاً برادر فالکونر مدان نام های فوبوس و دیموس را برای قمرهای سیاره ی مریخ انتخاب کرده بود.نام پلوتو چند ماه قبل با فیلمی کارتونی از کمپانی برادران دیزنی رایج شده بود.
 
کاوشگر افق های نو که در سال 2015 به پلوتو خواهد رسید
 
جالب است بدانید که ونتیا در سال 1947 با ماکسول فیر ازدواج کرد. در حال حاضر یک سیارک و یک دستگاه ساخت دانشجویان که در فضاپیمای نیوهورایزنز که راهی پلوتو است قرارداده شده است،به نام او(Burney)  نهاده شده است.
 
ویرایش : خسرو جعفری زاده

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد