آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 40 سال پیش در روز  20 جولای 1969 برابر با 29 تیرماه 1348، نیل آرم استرانگ ( Neil Armstrong )، فضانورد آمریکایی بزرگترین و قدیمی‌ترین رویای تمدن بشری را تحقق بخشید، این رویا پای گذاشتن بر سطح ماه بود. چنان که تخمین زده می شود، بالغ بر 500 میلیون نفر انسان از سراسر کره‌ی زمین با نفس هایی حبس در سینه‌شان، از طریق تلویزیون‌ها و رادیوهای برفکی و خش‌دار خود، پیاده شدن او از ماه نشین و پای گذاشتنش را بر سطح ماه را به طور زنده تماشا و یا گوش کردند.
"این یک گام کوچک برای یک انسان و یک جهش بزرگ برای بشریت است" نیل آرم استرانگ در حالی این جمله را گفت که در اثر اختلالات رادیویی "یک انسان" انسان شنیده شد. با این حال این گفته‌اش در کتاب‌های تاریخ جاودانه شد. در حالی که میلیون‌ها نفر در روی زمین از درون خانه‌های خود با سوت و دست زدن تشویق می کردند، باز آلدرین (Buzz Aldrin ) هم پیاده شد و این جمله را گفت:"بکر و زیباست" ("magnificent desolation" ) و او تا به حال چنین منظره‌ی بکر و درست نخورده‌ای را بر روی زمین خود مشاهده نکرده بود.
 
 
نیل آرمسترانگ
 
تنها 12 موجود زمینی بر روی یگانه قمر زمین پای گذاشتند و این تحقق آرزوهای دیرینه‌ی بشریت بود. آخرین فرود انسان بر روی ماه نیز در سال 1972 بود. اوج جنگ سرد ماموریت‌های آپولو، پیروزی کامل را در مسابقه‌ی فضایی برای آمریکا به ارمغان آورد.
برافراشتن پرچم ایالات متحده بر روی سطح ماه در سال 1969 که در سالهای جنگ سرد بود، نقطه قوت این کشور بر اتحادجماهیرشوروی بود . ماموریت های آپولو که به 6 فرود موفقیت آمیز بر روی سطح ماه منجر شد و این فرود ها بین سال های 1969 و 1972 انجام گرفت، در واقع از سال 1961 و فرمان رئیس جمهور وقت جان اف کندی (John F. Kenned ) مبنی بر فرود آمدن انسان بر روی ماه و بازگشت سالم او به زمین انجام گرفت.
 
 
تیم آپولو 11
 
کندی گفت: "من فکر می کنم این ملت باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد، تا به هدفش برسد. هدف این ملت این است که پیش از پایان این دهه، بر روی ماه فرود آید". فرستادن انسان به فضا، در صدر تمام موفقیت‌های سیاسی و فضایی قرار داشت. شوروی ها توانسته بودند اولین ماهواره و اولین انسان را به فضا بفرستند، ولی فرستادن انسان به ماه چیز دیگری بود. مسابقه ی فضایی سمبلی شد برای جنگ سرد، بین دو ایدئولوژی مختلف و جهان دو قطبی.
 
آرم آپلو 11
 
در سال 1970 و فقط چند ماه پس از اولین فرود یک آمریکایی بر روی ماه، آندری ساخاروف یکی از مخالفان دولت شوروی در نامه ای که به کرملین نوشت اذعان داشت که موفقیت آمریکا در نشاندن انسان بر روی ماه، موفقیت آزادی و نتیجه ی دموکراسی بوده است.
 ناسا از قبل امکان فرود بر روی ماه را بررسی کرده بود و نشان داده بود که هیچ مانع تکنولوژیکی وجود ندارد.از طرف دیگر تجربه ی کمی در رابطه با ساختن چنین سیستم های پیچیده ای وجود داشت. با کمک افزایش روزافزون ثروت ایالات متحده ی آمریکا و همچنین پیشرفت های علمی حاصل شده، آمریکا وارد فاز اجرایی ماموریت‌های آپولو شد. در آن زمان بودجه ی مورد نیاز تخمینی 25 بیلیون دلار بود، چیزی در حدود 115 بیلیون دلار امروز یا در واقع 4 برابر بودجه ی کنونی ناسا.
 
 
 
ماموریت آپولو در همان ابتدا ضربه ای هولناک خود و آن کشته شدن سه فضانورد در همان ابتدای کار بود. در دسامبر 1968 آپولو 8 پرواز کرد و این اولین پرواز انسان به مدار ماه بود. سه ماه بعد آپولو 10 به قصد ماه پرواز کرد و آن نیز فقط یک ماموریت اکتشافی از مدار ماه بود و سه فضانورد هم آن را همراهی می‌کردند. ولی در 16 جولای سال 1969 نیلی آرم استرانگ و ادوین آلدرین به همراه فرمانده مایک کالینز (Mike Collins )  با یک موشک ساترن 5 (Saturn V ) راهی ماه شدند و دو نفر اول پای خود را برای اولین بار بر روی سطح ماه گذاشتند.
موشک عظیم الجثه ی 111 متری ساعت 9:32 صبح از پایگاه فضایی کندی فلوریدا به سمت ماه پرتاب شد و چهار روز بعد، که ماه نشین ایگل (Eagle )  با هدایت دستی نیل آرم استرانگ در دریای آرامش (moon's Sea of Tranquility )  فرود آمد.
 
تمبر یادگاری
 
سخنان آرم استرانگ در ارتباط رادیویی چنین بود: "هوستون، این جا دریای آرامش است، ایگل به سلامت فرود آمد". در ساعت 22:50 نیل آرم استرانگ 38 ساله نردبان کوچک را پایین آورد و در ساعت 22:56:48 با یک جهش کوچک پای بر ماه گذاشت. 20 دقیقه ی بعد ادوین آلدرین 39 ساله به او ملحق شد. آن ها با یکدیگر 21 ساعت تمام را بر روی سطح ماه سپری کردند، پرچم را برافراشتند و همچنین پلاکی فلزی را که حامل پیام صلح بود بر روی سطح ماه جای گذاشتند. آن ها 21 کیلو از سنگ های ماه را جمع آوری کردند و با ایگل به مدارگرد کلمبیا جایی که مایکل کالینز در مدار انتظار آن ها را می کشید پیوستند. آن ها در 24 جولای به زمین بازگشتند و در اقیانوس آرام فرود آمدند

مترجم : مهدی مؤمن زاده
ویراستار : خسرو جعفری زاده
 
توجه : براساس قوانین وب سایت آسمان شب ایران، برداشت از هرنوع مقاله‌ای در صورتی آزاد است که تنها نام وب سایت به طور کامل به همراه آدرس در آن آورده شود.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد