آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

با مطرح شدن پروژهی جهانی 30 شب صلح ستارگان که به تجربهی دو پروژهی جهانی 100 ساعت نجوم و صلح ستارگان در سال جهانی نجوم برنامهریزی شده بود ، انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند و خانه ی نجوم پروفسور گنجی با انجام پروژهی مشترک با انجمن نجوم کابل در مرز ایران و افغانستان و در منطقهی صفر مرزی یزدان ، پیام صلح خود را باری دیگر برای پاسداشت آسمان بدون مرز و جهان بدون جنگ بر تمام ملتهای جهان تقدیم کردند.


در اجرای این پروژه که با هماهنگی استانداری و حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری خراسان جنوبی برنامهریزی شده بود ، انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند و خانهی نجوم پروفسورگنجی به نمایندگی از ملت ایران و به بهانهی رصد آسمان مشترک تمام انسانها ، فرصت در کنار یکدیگر بودن مردم دو کشور ایران و افغانستان را را فراهم کردند.

صبح روز پنج شنبه مورخه 19 فرودین ماه 89 ، گروه 12 نفره ما به همراه دو دستگاه تلسکوپ (12 اینچ Mead و 8 اینچ skywatcher ) و یک عدد دوربین دو چشمی 80*20 به سمت بازارچهی مرزی یزدان حرکت کردیم . با توجه به محدودیت ورود به منطقهی ممنوع مرزی نیاز به هماهنگی با هنگ مرزبانی منطقه ضروری بود و از این مسئله موجب توقف 2 ساعتهی اجباری گروه در فرمانداری شهرستان قائن شد.(هر چند که هماهنگیهای لازم توسط استانداری روز قبل صورت گرفته بود ) .

بالاخره هماهنگی لازم با مرزبانی ساعت 13:30 انجام شد و گروه به راه خود ادامه داد . با عبور از روستای شاهرخت و رسیدن به اولین پاسگاه مرزبانی با اسکورت نیروهای مرزی حدود ساعت 16به بازارچهی یزدان رسیدیم . با رسیدن به منطقه و انجام مراحل امنیتی لازم ، ابزارهای اپتیی خود را با همراهی مرزبانان در نقطهی صفر مرزی برپا کردیم.

البته پیش از این با هماهنگیهای انجام شده با جناب آقای یونس بخشی مدیر انجمن نجوم کابل قرار بر این بود که رصد مشترک در کنار یکدیگر در این نقطهی مرزی برگزار شود اما بدلیل نبود امنیت و مشکلات مسیر، نمایندگان انجمن نجوم کابل نتوانستند خود را به مرز برسانند ، لذا پروژه با حضور اهالی بازارچهی مرزی و مرزبانان منطقه ، به صورت همزمان با کابل برگزار شد.

در ابتدای برنامه با برقراری تماس تلفنی به صورت زنده پیام صلح ملت افغانستان و مردم ایران برای دو طرف به شرح زیر قرائت شد.

پیام مردم افغانستان:   
پیامی و درودی و سلامی به آنان که آسمان را بر زمین ترجیح دادند. اینک بعضی از ما انسانها در زمین هر روز در پی جنگ و جدالیم ولی پهنهی بیکران آسمان همیشه نشانگر صلح و دوستی است. چرا که آسمان از آن همگان است ، از آن همهی زمینیان از هز نژاد و پست و رنگی. آسمان صاف و بی بدیل که لحظه لحظهی زیباییهایش را از هیچکس از ما ساکنان زمین دریغ نمیکند و بیشائبه انوار رنگارنگش را بر همهی ما ارزانی میدارد.

یونس بخشی

پیام مردم ایران:

پیامی از دل آسمان به زمینیان

سلام به مردم افغانستان، سلام بر ساکنان زمین،سلام بر مردمانی که معنای صلح را عمیقاً می دانند.

نقطه آغاز اختلافها و جنگها، عدم پذیرش تفاوت میان اندیشه هاست. زمین با مرزهای جغرافیایی تفکیک شده است ولی معنای این خطوط جدایی آدمها از یکدیگر نیست؛ آسمان شب مرزی ندارد؛ ستاره ها بدون روادید در پهنه آسمان در حرکتند و این دلیلی است برای پیوند قلبهای ما با یکدیگر وقتی هریک از ما در جایی به آسمان می نگریم.

به امید زمینی بدون جنگ و پر از صلح و صمیمیت.


پس از بیان پیام صلح و آرزوی برقراری آرامش و رابطهی دوستی میان تمام ملتها پوستری حاوی پیام صلح که به دو زبان فارسی و انگلیسی در آن درج شده بود، به امضای نمادین حضار و علاقهمندان به نجوم رسید ، تا با اهدای آن به سازمان ملل متحد پیام صلح ملتها به ثبت برسد.


باشد که این نمادها انگیزهای برای هدفها و یادآوری ارزشهای بشردوستانه باشد.

در انتها لازم میدانیم از تلاشهای بیدریغ و هماهنگیهای زیبای مرزبانان غیور منطقه و مسئولین بازارچهی مرزی یزدان مراتب قدردانی و تشکر را به عمل آوریم.

اسامی گروه:

   1. مهدی هاشمی                  6. مرتضی علینژاد                            11. فاطمه حاجیزاده
   2. مصطفی علیزاده                7. محمد وظیفهشناس                      12.  سمانه اکبری
   3. محسن الهامیان                8. ابراهیم عطایی
   4. محمد ستونگر                  9. علی جمالی
   5. حسام گنابادی               10. مهشید بستانی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد