آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
کودکِ انسان جهان را دیگر گونه می نگرد، و می اندیشد! او شبهای زیادی ماه را دیده که پهنه آسمان را می‌پیماید. بعضی شبها چون قرص نانی و گاهی مانند یک قاچ هندوانه: چه بلایی به سر ماه آمده، آیا کسی تکه ای از ماه مرا ربوده است؟ شبی را به خاطر می آورد که در حال شمارش ستاره‌ها خوابش برده، و در سپیده صبح اثری از ستاره‌ها نبوده: ستاره ها روز کجا می روند؟ خورشید شبها کجا می‌خوابد؟
ین ذهن پرسشگر، سرشار از چراها و چگونگی‌هاست و در جستجو و کاوش جهان هستی میبالد و همچون ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر طوسی و دیگر قدمای ایران زمین غرق در عظمت آفرینش به آفریننده می‌رسد و خالق تکنولوژی کشف کائنات خواهد شد و امروزه در مسیریافتن راز ربودن ماه بود، که پا به عرصه آن گذاشت و برای شناخت بیشتر ستارگان و سیارات فضاپیماهایی را به دوردستها گسیل کرد « این کودکِ انسان است»
 
   و این بار انجمن ستاره شناسی شوش در کنار مهد هنری ایران زمین با توجه به اهمیت آموزش کودکان، برنامه رصدی ویژه ای را در شامگاه 18 شهریور1388 در ساعت 22 با همکاری و مساعدت اداره بهزیستی شوش در محوطه این اداره برگزار نمود.
   در این برنامه که تعداد زیادی از کودکان به همراه والدین خود حضور پیدا کرده بودند، پس از عرض خیرمقدم توسط برگزارکنندگان، سرکار خانم مریم دشتی (قصه گوی مهد ایران زمین) برنامه شعر خوانی را با شعری کودکانه با موضوعیت ماه اجرا نمودند. در بخش آموزش ستاره شناسی خانمها نسیمی‌فر و ستاوی توضیحاتی را در خصوص ستارگان، ماه و سیارات ارائه دادند و پاسخگوی سوالات کودکان و دیگر شرکت کنندگان بودند.
 
 
 
   در ادامه تمامی علاقمندان موفق شدند سیاره مشتری را به همراه اقمارش از پشت تلسکوپ رصد کنند و سرانجام پس از قدری انتظار ماه این یگانه قمر زمین که در هیاهوی کودکان طلوع کرده بود در دید تلسکوپها قرار گرفت و ناظران را محو تماشای خود نمود.
در حین رصد ماه، توضیحاتی در خصوص عوارض سطحی و همینطور اهله ماه به شرکت کنندگان ارائه شد. نکته قابل توجه اینکه در طول برنامه کودکان فرصتی یافتند تا دریافت های کودکانه خود را از فضای پیرامون بیان کنند و این موضوع نوید بخش موفقیت بزرگیست برای انجمن ستاره شناسی، در مسیر آموزش کودکان.        
 
 
 
در نهایت از همكاری و مساعدت ریاست محترم اداره بهزیستی شهرستان شوش جناب آقای بهمن رشنو، پرسنل محترم اداره بهزیستی شهرستان شوش جناب آقای حیاتی و جناب آقای نداعلی، مدیریت محترم مهد هنری ایران زمین جناب آقای علی بالویی و سركارخانم مریم دشتی (قصه گوی مهد هنری ایران زمین) و همه بزرگوارانی كه ما را در برگزاری هرچه بهتر این برنامه یاری دادند كمال تشكر و سپاس را می نماییم.

 
نجمه نسیمی فر

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد