آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

اورلاندو-فلوریدا:اختر فیزیک دان معروف جهان استیفن هاکینگ که اجباراً بیشتر عمرش را در این اواخر با یک صندلی مجهز چرخ دار سپری کرده است ،تجربه بی وزنی در فضا را نوعی احساس خوشبختی و برکت می داند!! وی در پرواز خود با یک هواپیمای  جت، شرایط جاذبه صفر را تجربه خواهد نمود. اکینگ در مصاحبه ای با خبر گزاری آسوشیتدپرس اظهار کرد : برای کسی مانند من که عضلاتش کار نمی کند ،تجربه بی وزنی یک سعادت محسوب می شود، وی که اکنون 65 سال دارد، سالهاست که دچار بیماری Lou Gehrigs Disease یا اصطلاحاً (ALS) شده است. در این بیماری شخص بیشتر عضلات ارادی خود را تدریجاً ازدست می دهد و سیستم عصبی مغز نمی تواند ماهیچه ها را تحت کنترل خود بگیردو کم کم عضلات بدن تحلیل رفته و از بین می روند . در اغلب موارد با از بین رفتن قدر ت تنفسی، بیمار سر انجام با مرگی تدریجی رو به رو می شود .(ALS)درمان ندارد و تنها کاری که می شود انجام داد ،مراقبت و نگهداری از بیمار است تا حدی که نیاز های اولیه اش از نظر(غذایی،حرکتی و تنفسی)تا حدی بر طرف گردد ،لذا کیفیت و سطح زندگی بیمار تا حد بسیار پائینی نزول می کند و وی مجبور خواهد بود به سختی ادامه حیات دهد . البته طول عمر بیمار در ALSمعمولاًبسیار کوتاهتر از انواع خفیف تر ومشابه دیگر خواهد بود .آقای هاکینگ اولین بیمار معلولی است که تجربه پروازش را در جاذبه صفر در یک تور فضایی مشهور انجام می دهد!

پرواز ایشان از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدا انجام می گیرد ،هوا پیمای وی یک جت مسافر بری است که در حدود 25 ثانیه شرایط جاذبه مینیمم را در یک حرکت شیرجه ای به بالا روی اقیانوس آرام تجربه خواهد نمود . هواپیمای مذکور این برنامه را در حدود 10 تا 15 ثانیه برای مسافرانش به اجرا می گذارد و هر یک از این مسافران مبلغی در حدود 3750دلار برای سوار شدن به هواپیما و تجربه بی وزنی پرداخت نموده اند !با این وصف این مبلغ از آقای هاکینگ در یافت نگردید در این سفر هواپیمای جت ابتدا یک حرکت شیرجه ای را به اجرا می گذارد و در صورتی که دکتر ها و پرستاران این دانشمند بزرگ مطمئن شوند که وضعیت سلامت ایشان پس از حرکت اول مطلوب است ،هواپیما این کار را چند بار دیگر اجرا خواهد کرد !

یکی از اعضای تیم تور فضایی اعلام داشت که این مأموریت 25ثانیه ای برای آقای هاکینگ بسیار موفقیت آمیز خواهد بود و جالب تر آن است که ما بتوانیم این کار را چند بار دیگر به انجام برسانیم .هاکینگ نه تنها دست و پاهایش از کار افتاده بلکه عضلات تارهای صوتی او نیز کار نمی کند و قادر به سخن گفتن نیست . وی تنها به کمک تغییرحالت صورت خود قادر به ایجاد ارتباط می باشد!یعنی از عضلات دور چشم ،ابرو و دهان برای سخن گفتن بهره می گیرد!

 یک دوربین سنسور در جلوی صورت هاکینگ،قادراست تغییرات حرکتی در عضلات و چهره وی (ابرو وچشم ها)را تشخیص داده  و لذا  هاکینگ می تواند با انتخاب حروف و کلمات و چیدن آن ها در کنار هم بر روی صفحةکامپیوترش به نوعی ایجاد ارتباط کند و نهایتاً یک سیستم صوتی سینتی سایزر که متصل به صندلی چرخ دار وی می باشد این جملات را برای مخاطبین تلفظ می نماید !!این بار در درون هواپیمای جت خبری از صندلی چرخ دار و کامپیوتر سخن گو نخواهد بود با وجود این همراهان وی از یک کامپیوتر لب تاپ ،برای ایجاد ارتباط به کمک تغییر حالت صورت کمک می گیرند.

هاکینگ می گوید:امیدوارم که همه چیز خوب پیش برود با وجود این همواره امکان دارد که شرایط بر عکس شود. -در خبر ها آمده بود که ظاهراً قرار است آقای هاکینگ به زودی مسافرتی به ایران داشته باشد ( نگارنده ).

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد