آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

دوستداران آسمان شب و اعضا انجمن ستاره شناسی شوش آماده باشید، به زودی آسمان را برفراز تپه های تاریخی شوش و در کنار کاخ آپادانا نظاره خواهید کرد.

وستداران آسمان شب و اعضا انجمن ستاره شناسی شوش آماده باشید، به زودی آسمان را برفراز تپه های تاریخی شوش و در کنار کاخ آپادانا نظاره خواهید کرد.

 

محوطه باستانی شوش در شهر شوش، محوطه وسیعی را در برمی‌گیرد، که بناها و سازه‌های معماری بسیار متنوعی پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است. کاخ «آپادانا» یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های آن از شهرت عالمگیر برخوردار است.کاخ آپادانا به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵-۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است. کاخ داریوش دارای قسمت‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین دارای سه حیاط مرکزی است. دیوارهای کاخ از خشت با نمای آجری و ستون‌های آن از سنگ است. کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح‌های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند که بقایای به‌جای‌مانده آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شوند.زیباترین آثار به دست آمده از ایوان‌های کاخ، آجرهای لعابدار منقوش، با طرح‌های سرباز گارد جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی است. ستون‌های سنگی این کاخ متشکل از چند قسمت، زیرستون، پایه ستون، شالی‌ستون، ساقه ستون، گل میباشد.(به نقل ازwww.susanews.com)
ارتفاع تپه ها از سطح شهر مکان مناسبی را فراهم آورده تا رصدگران با در اختیار داشتن افق دید باز تر به رصد آسمان بپردازند.
آنچه دراین شب و در آسمان آپادانا خواهید دید:
-    سیاره زهره که در این شبها بصورت هلال در بالای افق غربی خودنمایی میکند
-    ماه که در تربیع اول قرار دارد
-    مشتری بهمراه چهار قمر گالیله ای
-    چند خوشه ستاره ای و کهکشان آندرومدا
-    صورتهای فلکی
-    ... و اگر تیزبین باشید شاید چند شهاب


زمان و مکان برگزاری:
شامگاه جمعه 26/6/89
ساعت:19:30 الی 22
محوطه تاریخی شوش در کنار کاخ آپادانا

توجه:
-    بدلیل تاریک بودن تپه ها و خطر گزش حشرات از به همراه آوردن کودکان خود داری کنید.
-    شرکت در این برنامه رایگان می باشد والبته ثبت نام الزامیست. دوستان جهت ثبت نام  با شماره 09161403061 تماس حاصل نمایند

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد