آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 به همت دانشجویان گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز، دومین جشنواره فیزیک برگزار شد. این جشنواره به دلیل تعطیلی روز چهارشنبه به علت گرد و خاک شدید با یک روز تاخیر یکشنبه 29 فروردین ماه رسماً آغاز به کار کرد. در این جشنواره، دانشجویان گروه فیزیک در قالب هشت گروه به تحقیق پرداخته اند و نتایج تحقیقات و مطالعات اعضای هشت گروه علمی جشنواره به صورت مقاله و سمینارهای دانشجویان و آزمایش های ساده و ارائه مطالب کاربردی در معرض تماشای علاقه مندان قرار دادند.
دبیر این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی دانشجویان و علاقمندان به علم فیزیک با مفاهیم و کاربردهای این علم در زندگی بشر و هم چنین ارایه مقالات در زمینه های مختلف نظری و کاربردی علم فیزیک است. دبیر دومین جشواره فیزیک با اشاره به اینکه مقالات ارایه شده در کنفرانس ها نتیجه چندین ماه تلاش دانشجویان است افزود: ارایه این مقالات همه روزه در قالب کنفرانس و پوستر با حضور دانشجویان فیزیک و علاقمندان به این رشته انجام می شود.
در این جشنواره دانشجویان در هشت حوزه شامل گروه های فیزیک کلاسیک، اپتیک و لیزر، نانو، ستاره شناسی، شبیه سازی، ابر رسانایی، هسته ای و فیزیک نظری به ارایه اطلاعات و توضیح مسایل فیزیک به بازدید کنندگان می پردازند. هم چنین در این جشنواره تعدادی سمینار برگزار شد.
در اولین روز کاری این جشنواره، سه کنفرانس برگزار شد: ساعت 11 تا 11:30 کنفرانسی با موضوع "طراحی سنسور با میکرو کاواک ها" توسط محسن بقالایی و ساعت 12 تا 13 کنفرانس "عکاسی آسمان شب" توسط خسرو جعفری زاده در محل آمفی تئاتر دانشکده علوم برگزار شد. هم چنین در ساعت 13 تا 13:30 کنفرانس "نانو دارو رسانی" توسط خانم هدی بهاری پور ارایه گردید.
در روز دوم کنفرانس "نانو سیالات و خواص حرارتی آنها" توسط خانم آمنه آهنگر پور دانشجوی مقطع دکتری فیزیک در ساعت 10 صبح برگزار شد. پس از آن، کنفرانسی با موضوع "ماده و انرژی تاریک" توسط خانم مهیار جودکی در ساعت11 برگزار شد. در ساعت 12 پنجمین باشگاه فیزیک با عنوان "مکانیک کوانتومی" همزمان با دومین جشنواره فیزیک برگزار شد. در این باشگاه که از ساعت 12 تا 13:30 در محل سالن آمفی تئاتر شهید مطهری دانشکده علوم برگزار شد، آقای دکتر داود افشار از اساتید گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز مقاله ای تحت عنوان "تقارن در فیزیک کوانتومی" ارایه داد. پیش از این نیز آقای محمد حسن پور از دانشجویان فیزیک همین دانشگاه مقاله ای با عنوان "نظریه گروه ها" را ارایه کرد.
رصد آسمان نیز بعد از غروب شنبه و یکشنبه شب برگزار شد.
در روز سوم خانم مریم فلاطون از ساعت 10 تا 10:30 کنفرانسی با موضوع "اثرات گرمایی بر میدان خروجی لیزر حالت جامد" ارایه داد. سپس از ساعت 10:30 تا 11 کنفرانس "ذرات بنیادی" توسط خانم فاطمه اسدی ارایه گردید. ساعت 12 تا 12:30 کنفرانس آقای علی خالدی با موضوع "نقاط کوانتومی" ارایه شد. پس از آن کنفرانسی از ساعت 12:30 تا 13 با موضوع "سیاه چاله ها و فشارهای واگنی"  به صورت مشترک توسط خانم هستی سیف و آقای محمد حسن پور برگزار شد. در نهایت کنفرانس "قطار های شناور" توسط خانم بهار جعفری زاده از ساعت 13 تا 13:30 ارایه گردید و بدین ترتیب آخرین کنفرانس در سومین روز کاری دومین جشنواره فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا شد.
 
 
 
در سومین روز کاری این جشنواره که پرکارترین روز آن نیز بود، آقای دکتر مخبر دزفولی معاون فرهنگی دانشگاه به همراه مهندس چکشیان مدیر امور فرهنگی نیز از این جشنواره و غرفه های آن بازدید کردند و ضمن ابراز خوشحالی از نتیجه فعالیت های علمی فرهنگی دانشجویان، دومین جشنواره فیزیک را کم نظیر و شایسته تقدیر خواندند. همچنین آقای دکتر قلمبر دزفولی مدیریت گروه فیزیک دانشگاه چمران که در محل حضور داشتند، این برنامه را مصداق خوب یک فعالیت علمی- فرهنگی دانست.
در روز چهارم بخش نمایشگاهی تا ساعت 12:15 به کار خود ادامه داد. پس از آن اختتامیه جشنواره در ساعت 12:30 با حضور حدود 70 نفر از دانشجویان فعال در این جشنواره و اساتید و مسئولان محترم دانشگاهی برگزار شد. در اختتامیه آقای دکتر قلمبر دزفولی مدیر گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران ضمن تبریک به دانشجویان برای برگزاری این جشنواره و کمک به شور و نشاط علمی در گروه از تمامی دست اندرکاران قدردانی نمود و خاطرنشان ساخت در دنیای امروز که رقابت بر سر علم و فناوری است، فعالیت های فرهنگی باید در راستای فرهنگ علمی باشند تا کشور را به پیشرفت برسانند.
آقای مهندس چکشیان مدیریت فرهنگی دانشگاه شهید چمران نیز ضمن تشکر از فعالان در این جشنواره، این برنامه را بی سابقه، کم نظیر و پربار خواند.
در ادامه اختتامیه دومین جشنواره فیزیک از تمامی دانشجویان فعال در جشنواره تقدیر به عمل آمد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد