آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 مراسم گرامیداشت نخستین پرواز فضایی انسان به فضا با عنوان «شب یوری» با حضور مسئولین مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد و اعضای کمیته‌ی راهبری جامعه ایمن شهرداری تهران به ویژه منطقه 2 شهرداری؛ مدیر عامل انجمن باور؛ مدیرعامل انجمن توان گستران برنا؛ كارشناسان علوم فضایی و نجوم؛ كارآموزان، کارآموختگان و گروه جوانان مجتمع رعد و علاقمندان به علم نجوم برگزار شد.

در این مراسم فیلم و تصاویر اولین پرواز انسان به فضا توسط (یوری گاگارین) و تاریخچه پروازهای سفینه های فضایی به نمایش درآمد.

 

خانم اكبری مدیر عامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد نیز در سخنانی ضمن قدردانی از حضور كارشناسان علوم فضایی و نجوم در میان كارآموزان مجتمع رعد اظهار امیدواری كرد تا برپایی این برنامه های علمی بتواند در بالا بردن انگیزه افراد دارای معلولیت برای حضور در عرصه های علمی مفید باشد.

 

مانی رضوی زاده از کارآموختگان مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به عنوان كارشناس و مجری برنامه از تلاش انسان برای پرواز به فضا و آشنایی با علوم شهروندی و شركت در چگونگی پروژه های جهانی علمی توسط عموم جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

سخنران بعدی مراسم ، مهندس وفا از كارشناسان علوم هوا فضا بود كه به بیان عملكرد فضاپیماها كنونی و اثر آنها در زندگی بشر پرداخت.

 

برپایی نمایشگاه عكس كرات آسمانی از برنامه های جانبی این مراسم با استقبال علاقمندان به علوم فضایی ونجوم همراه بود. در این بخش كارشناسان ستاره شناساسی برای بازدیدكنندگان و كارآموزان مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد مراحل تشكیل سیارات و ... را تشریح كردند.

 

بخش پایانی مراسم شب یوری رصد ستارگان با استفاده از تلسكوپ های حرفه ای توسط افراد دارای معلولیت بود.

 

 

این مراسم با حمایت مسئولین مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد؛ همكاری و گروه جوانان داوطلب مجتمع رعد؛ موسسه صلح آسمانی و کمیته راهبری جامعه ایمن شهرداری منطقه 2 تهرانبرگزار شد.

 

 

**************

 

یوریگاگاریندر 12 آوریلسال 1961 میلادی (23 فروردین 1340) بافضاپیمای«وستک»(زمین) شوروی در مدت یک ساعت و 48 دقیقه بیش از 40 هزارکیلومتر در فضا پرواز کرد.

 

12 آوریل علاوه بر اینكه یادآور پرتاب نخستین فضاپیمای ر فت و برگشت جهان است، سالگرد پرتاب شاتل فضایی «کلمبیا» نخستین فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد در بیست سال پس ازآننیز هست.

 

اینروز تاریخی به یاد نخستین پرواز فضایی انسان با برگزاری مراسم مختلف به عنوان شب یوری» دركشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

 

 مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد