یکی از بزرگترین و زیباترین گردباد‌های منظومه خورشیدی بر روی سیاره مشتری قرار دارد که با ابزار رصدی آماتوری نیز دیده می‌شود. اما شواهدی وجود دارد که ممکن است این لکه سرخ از بین برود!!

 این لکه نخستین بار در سال 1666 توسط رابرت هوک کشف و رصد شد و تا به امروز بر روی سیاره مشتری قابل دیدن است. اما در طی این سال‌ها اندازه آن رفته رفته کوچکتر شده و این بار پدیده‌ای نادر در اطراف این گردباد عظیم بوجود آمده است. توده‌ای سفید رنگ از ابرهای متراکم اطراف لکه را فراگرفته و باعث بی نظمی در این گردباد نیز شده است. حال باید منتظر بود که در آینده چه اتفاقی برای این لکه سرخ زیبا پدید خواهد آمد!

10006 redspot jupiter 02

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02


لکه‌های خورشیدی


دوربین میدان دید باز SOHO

iranoptic 03