آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
شاتل فضایی آتلانتیس به منظور آغاز ماموریتی که هنوز تاریخ دقیق آن توسط سازمان ناسا اعلام نشده است حرکت خود را به سوی سکوی پرتاب آغاز کرد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، شاتل فضایی آتلانتیس در حالی در مسیر قرار گرفتن بر روی سکوی پرتاب ماموریت بعدی خود قرار دارد که ناسا هنوز درباره زمان قطعی آغاز ماموریت این شاتل فضایی به نتیجه نرسیده است.

هدف اصلی و برنامه ریزی شده این سازمان پرتاب آتلانتیس در تاریخ 12 نوامبر 2009 از سکوی 39A در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا است تا به همراه هفت سرنشین تجهیزات حیاتی و مورد نیاز به ایستگاه فضایی انتقال پیدا کنند. این ماموریت پنجمین ماموریت شاتلهای سازمان طی یک سال بوده است که از سال 2002 تا کنون رکوردی جدید برای ناسا به شمار می رود.

سازمان ناسا تصمیم دارد تصمیم نهایی و رسمی خود را در زمینه تاریخ قطعی پرتاب آتلانتیس در 29 اکتبر تعیین کند. از دلایل قطعی نبودن زمان آغاز این ماموریت هم زمان بودن ماموریت دو راکت بدون سرنشین است که در ماه نوامبر به فضا پرتاب خواهند شد. به همین دلیل سازمان فضایی آمریکا قصد دارد با برنامه ریزی دقیق سه شانس پرتاب را برای شاتل آتلانتیس به وجود آورد.

حمل آتلانتیس به سوی سکوی پرتاب در صبحگاه روز 14 اکتبر آغاز شد و آتلانتیس 4.5 میلیون کیلوگرمی به همراه حامل آن با سرعتی برابر 1.6 کیلومتر بر ساعت به سوی سکوی پرتاب حرکت خود را آغاز کردند. پس از آن در روز دوشنبه هفته آینده هفت فضانورد برای پشت سر گذاشتن دوره های نهایی آموزش خود را به پایگاه کندی خواهند رساند.

بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، ماموریت 11 روزه آنتلانتیس به سوی ایستگاه فضایی در صورت شکل گیری از سه راهپیمایی فضایی به منظور انتقال بخشهای یدکی تجهیزات مختلف به ایستگاه برخوردار خواهد بود. در بازگشت نیز فضانورد نیکول اسکات که از ماه آگوست در ایستگاه ساکن است به همراه فضانوردان آتلانتیس به زمین باز خواهد گشت.

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد