آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

دانشمندان می‌گویند شکل عجیب و غریب اورانوس که برای ما شناخته شده است، می‌تواند بر اثر یک برخورد شدید رخ داده باشد.

 

10022 Uranus Hubble 2005 400pxچرخش وضعی اورانوس برخلاف هر سیاره دیگر منظومه شمسی،در خلاف جهت حرکت مداری آن است. غول یخی به صورت ساعتگرد چرخش می کند، به طوری که قطب‌های آن هنگام چرخش رو به خورشید قرار دارند. در حال حاضر، Jacob Kegerreis (دانشگاه دورهام، انگلستان) و همکارانش شبیه‌سازی کامپیوتری با وضوح بالا از بیش از 50 سناریو برای دیدن اینکه چگونه این امر ممکن است رخ داده باشد، انجام داده اند .

این تیم نتیجه‌گیری می‌کند که این برخورد تقریبا 4 میلیارد سال پیش رخ داده است، احتمالا زمانی که اورانوس یک پیش سیاره متشکل از سنگ و یخ با حداقل دو برابر جرم زمین بود. اگرچه این برخورد به اندازه کافی قدرتمند بود تا اورانوس را از بین ببرد، اورانوس موفق به نگهداشتن بیشتر فضای گازی‌اش شد. بخشی از اتمسفر از دست رفته ممکن است به تشکیل حلقه‌های نازک که امروزه سیاره را محاصره کرده‌است کمک کرده باشد.

برخورد تاریخی به توضیح برخی از ویژگی‌های غول یخی کمک می‌کند. اورانوس فوق‌العاده سرد است، حتی اگر خیلی دور از خورشید باشد:216- ° C (135 K). شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که آوار فشرده ناشی از برخورد ‌توانسته یک پوسته نازک یخ درون اورانوس ایجاد کند که گرمای ناشی از هسته سیاره را گیر بیاندازد. این برخورد همچنین می‌تواند کج بودن سیاره و میدان مغناطیسی خارج از مرکز آن را توضیح دهد.

این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شده است.

نویسنده: سارا حاتمی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، موسس آفاق راهبر آذربایجان

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد