آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

تصاویر جدید که فضاپیمای افق های نو در اوایل روز سال نو ثبت کرده است، یک جسم دو لوب قابل توجه (اما نه غیر منتظره) را نشان می دهد.

  دستاورد جدید افق‌های نو ناسا، جسم کمربند کویپری  2014 MU69 به نام "اولتیما تولی"است که با نام  مستعار غیررسمی به معنای "فراتر از دنیای شناخته شده" خوانده می‌شود.
 

1048 2014 MU69 images compared

تصاویر 2014 MU69، که روزانه به زمین ارسال می‌شود، افزایش چشمگیر جزئیات تا 35 برابر را از 5 کیلومتر در هر پیکسل (سمت چپ) تا 140 متر در هر پیکسل نشان می‌دهد. تصویر بعدی نشان می‌دهد که جسم در واقع دو جزء تقریبا کروی است که به یکدیگر متصل می‌شوند.
NASA/ JHU-APL / SwRI

این رویداد در ساعتهای اولیه سال 2019 رخ داد . مشاهدات این فضاپیما به طور مداوم توسط فرستنده 15 واتی به زمین فرستاده شد و دانشمندان این ماموریت را تعجب‌زده کرد. این نتایج موجب شده است که MU69 2014 از یک جسم با قدر 26 که به وضوح توسط تلسکوپ فضایی هابل دیده می‌شود  به یک جهان کوچک رنگارنگ و جالب تبدیل شود.

در حقیقت، این دو جسم تقریبا کروی هستند که دوتایی تماسی نام دارند،بطوریکه یکی نسبتا بزرگتر از دیگری است و طول آن 33 کیلومتر (21 مایل) است. عکسهای منتشر شده توسط تیم ماموریت نشان می‌دهد که هر دو لوب تیره، کمی قرمز و لکه‌دار با نشانه‌های تیره روشن مشخص هستند.

ظاهر آدم‌برفی مانند دو لوبه غیرمنتظره نبود. این شکل از یک تلاش چالش‌برانگیز اما موفقیت‌آمیز بر روی زمین، برای ضبط عبور جسمی از مقابل ستاره در ماه ژوئیه 2017 حاصل شده است. علاوه بر این، اخترشناسان هم اکنون احتمال می‌دهند که تقریبا یک سوم  اشیای 100 کیلومتری در کمربند کویپر "کلاسیک" نیز دوتایی هستند. این اشیاء به صورت پویا "سرد" هستند - مدارهای تقریبا دایره‌ای داشته و دارای مداری به فاصله 40 تا 50 واحد نجومی از خورشید و بسیار شبیه مدار سیارات هستند. بعضی از این دوتایی‌ها احتمالا به یکدیگر متصل می‌شوند، در حالی که سایر آنها هر کدام به صورت جداگانه هستند که در اطراف یکدیگر قرار دارند.

با این حال، بررسی 2014 MU69  به دانشمندان سیاره‌ای کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری از زمان تشکیل منظومه خورشیدی ما در ۴.۵میلیارد سال پیش بدست آورند. آنها معتقدند که این جسم، که مستقیما در ناحیه سرگردان سحابی خورشیدی تشکیل شده است، تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.

به طور قابل ملاحظه‌ای، این جسم به هدف بعدی پس از پلوتو تبدیل شد؛ به این دلیل که می‌تواند توسط فضاپیما رصد شود. اما آلن سرتر، محقق اصلی می‌نویسد: "من شگفت زده شدم که با بررسی این شیء کمربند کویپری، ما توانستیم چنین اطلاعاتی را بدست آوریم."

هدف توزیع شده
لوب بزرگتر 2014 MU69  تقریبا سه برابر حجم همدم آن است. (تیم ماموریت به آنها به ترتیب اولتیما و تولی می‌گویند). آنها احتمالا عمدتا از یخ تشکیل شده‌اند، اما سطح آنها کاملا تاریک است، که منعکس کننده 6 تا 13 درصد نور ضعیف خورشید است که بر آنها تاثیر می‌گذارد. رنگ قرمز، به نظر می‌رسد که از ترکیبات پیچیده آلی حاصل از تابش اشعه کیهانی بر روی یون‌ها بوجود می آید، که مشابه سایر ویژگیهای کمربند کویپری است.

اما گردن باریک که به دو جسم کروی می‌پیوندد داستان دیگری دارد. گردن،درخشانتر و کمرنگتر از سطح  هر دو لوب دیده می‌شود. به گفته جف مور (NASA-Ames)، این می‌تواند به این معنی باشد که گردن ترکیب متفاوتی دارد. یا شاید جایی است که ذرات کوچک، را از دامنه‌های شیب‌دار به سوی مرکز جرم جسم هدایت کرده است.

 

1048 Color and albedo of 2014 MU69 630x319

چپ: تصویری از 2014 MU69  یک تصویر دقیق سیاه و سفید (140 متری در هر پیکسل) با یک تصویر با وضوح پایین با استفاده از فریم‌های آبی، قرمز و نزدیک مادون قرمز ترکیب می‌کند. راست: به طور کلی، دو لوب تقریبا به همان اندازه دریاهای ماه تاریک است، گرچه "گردن" که به آنها ملحق می‌شود، از هر دو لوب روشن‌تر بوده و قرمزی کمتری نسبت به جاهای دیگر دارد.
NASA / JHU-APL

دو لوب در طی 15 ساعت به دور هم می‌چرخند این چرخش نسبتا آهسته به اندازه کافی نیروی محور مرکزی ایجاد نمی‌کند که آنها را از هم جدا کند. مور می‌نویسد، آنها دارای ساختاری "کاملا مستحکم" هستند، هرچند اساسا "به یکدیگر متکی هستند".

در همین حال، طیف‌سنج ماوراء بنفش فضاپیما در حال جستجوی هر نوع  گاز موجودی بوده و دوربین‌های آن به دنبال جستجوی قمر و یا هر گونه حلقه‌ای به دور آن می‌باشند. هیچ کس انتظار ندارد چنین جرم کوچکی اتمسفر داشته باشد، اما نبود قمرها ناامیدکننده است. مارک شوالتر  یکی از پژوهشگران (موسسه SETI) می‌گوید: " به طور کلی، هر قمری در هر مداری ما را به جرم و تراکم" 2014 MU69 هدایت می‌کند.

 

1048 Stereo view of 2014 MU69

می‌توانید با استفاده از عینک سه‌بعدی، از این تصویر سه‌بعدی2014 MU69 لذت ببرید. به ناهمواری دهانه‌مانند در سمت چپ و ناهمواری قسمت گردن که دو لوب را به هم متصل می‌کند، توجه کنید.
NASA / JHU-APL / SwRI

 زمانی که فضاپیما به نزدیک‌ترین فاصله  بین 3355 کیلومتری (2195 مایل)برسد به دنبال ارسال تصاویر جدیدتری خواهد بود.در میان آن‌ها، یک سری از تصاویر توسط دوربین تفکیک طولانی لوری (LORRI)، که عمدتا یک تلسکوپ f / 13 20 سانتیمتر میباشد گرفته می شود.این تلسکوپ، بر خلاف آنچیزی است که شما ممکن است برای مشاهده آسمان در حیاط خلوت خانه خود استفاده کنید. استرن "خوشبین است" که وقتهی که این تصاویر در ماه آینده به زمین برسد، جزئیات بیشتری را در مورد سطوح دو لوب به وسعت 17 متر (55 فوت) نشان می‌دهد.

نویسنده: سارا حاتمی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، موسس آفاق راهبر آذربایجان

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد