آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا-2 بعد ازسفر 3.5 ساله به مقصد خود رسیده است و به مدت 18 ماه در آنجا خواهد بود.

 این هفته به یک نگاه زیرکانه در دنیای درونی منظومه شمسی دست یافتیم، زمانی که هایابوسا-2 فضاپیمای آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) به بهترین فاصله از سیارک ریوگو به قطر 0.8 مایل (800 متر در پهن ترین قسمت) رسید. این فضاپیما در 26 ژوئن ساعت 8:23 بعد ازظهربه وقت ژاپن (00:35 به وقت جهانی) به فاصله 20 کیلومتری از سیارک ریوگو رسید و به آرامی شروع به اسکن از نواحی اطراف سیارک از نظر وجود قمر و خطرهای نهفته ناشی از آن کرد.

10017 Ryugu

دوربین های تصویربرداری نوری هایابوسا2- این تصویر را از ریوگو در 26ژوئن 2018 گرفته است


 سیارک ریوگو توسط تیم تحقیقات سیارکهای زمین- نزدیک لینکلن(LINEAR) در 10 می 1999 کشف شد. ریوگو یک سیارک گروه آپولو است که به عنوان خطر بالقوه برای زمین به شمار می رود زیرا توانایی عبور از فاصله 95400 کیلومتری (حدود یک پنجم فاصله ماه تا زمین) را دارد. اما در آینده خطری از جانب این سیارک زمین را تهدید نمی کند به طوریکه در دسامبر 2076 از فاصله یک چهارم ماه تا زمین عبورمی کند.

10017 hayabusa2 1


مسیرحرکت هایابوسا از زمین به سمت ریوگو


فضاپیما در لحظه نزدیک شدن به ریوگو، تصویرگر مادون قرمز خود را به طرف آن چرخاند و نرخ چرخش 8 ساعته آن را که در مشاهدات قبلی از زمین یافت شده بود، تایید کرد. ریوگو هر 1.3 سال یکبار به دور خورشید می گردد و صفحه چرخش آن با دایرة البروج زاویه 5.9 درجه می سازد.

10017 ryugu

این تصویر توسط دوربین نوری فضاپیما از فاصله 220-110 کیلومتری گرفته شده است. تصاویر مربوط به سه روز در سه ثانیه فشرده شده است وزمان بندی متفاوت بین تصاویر باعث شده انیمیشن به شکل ذره جهنده به نظر آید.


یوشی تسودا، مدیر پروژه می گوید : "اکنون شکل ریوگو مشخص شده است. شکل ریوگو از نظر علمی شگفت انگیز است، محور چرخش این سیارک عمود بر مدار آن است و این موضوع می تواند درجات آزادی برای فرود و انجام عملیات کاوش را افزایش می دهد."

10017 hayabusa


اکنون اکتشاف ریوگو آغاز شده است. هایابوسا از آخر ماه ژوئیه به نزدیک شدن خود به ریوگو ادامه و ارتفاع خود را تا 5 کیلومتر کاهش خواهد داد و به نقشه برداری از سطح آن خواهد پرداخت در ماه آگوست تا فاصله 1 کیلومتری به آن نزدیک می شود و در این زمان می تواند میدان گرانشی ضعیف ریوگو را شناسایی کند و ببیند این سیارک از نظر داخلی چگونه است؟ سپس در سپتامبر یا اکتبر همین سال به نزدیکترین فاصله خود می رسد و نهایتا به روی سیارک می نشیند و اولین عملیات از سه عملیات نمونه برداری خود را انجام می دهد. این سیارک می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی از آغازشکل گیری منظومه شمسی در 4 میلیارد و600 میلیون سال پیش باشد.

نویسنده: مژده رضایی

مدرس ستاره‌شناسی در شهر قزوین، دبیر علمی آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد