آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

موشک چینی Long March 5B rocket که هفته پیش ماژول ایستگاه فضایی این کشور را به مدار زمین برد در حال بازگشت کنترل نشده به زمین است.


اما آیا باید نگران این سقوط باشیم؟
جاناتال مک دوول اختر فیزیکدان مرکز هاروارد اسمیت سونیان بیان کرد: شانس برخورد این موشک چینی با مردم یک در چند میلیارد است. اما با این حال خطر اندکی وجود دارد که تکه هایی از این موشک۲۱ تنی به زمین برخورد کند و این اولین بار نیست که چین دچار چنین خطایی میشود؛ حدود یک سال پیش اولین بار بود که قطعات ۱۰ متری موشکی بر سر سقف خانه های مردم آفریقا فرود آمد اماخوشبختانه تلفات جانی نداشت.
این موشک با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در حال حرکت است و مدار حرکتش بخش هایی از آمریکا، شیلی و استرالیا را در معرض خطر قرار میدهد و اگر ما تنها یک ساعت خطا در محاسباتمان داشته باشیم ۲۸ هزار کیلومتر از محل پیش بینی شده برا سقوط فاصله گرفته ایم اما همانطور که قبلا اعلام کردیم از آنجایی که ۷۰ درصد پوشش کره زمین آب است احتمال زیاد اکثر قطعات این موشک در آب ها فرود بیاید و با توجه به اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آن درصد باقی مانده که خشکی های زمین به حساب می آیند بخش های کمی از آن مسکونی به حساب می آید و احتمال برخورد با آنها بسیار کم است.
مک دوول میگوید، هر به چند ماه قطعاتی از اجرام فضایی در زمین پیدا میشود اما ۳۰ سال بود که جسمی با این جرم به زمین برخورد نکرده بود، او گفت اگر در یک اتفاق بسیار نادر با زباله های فضایی در زمین برخورد کردید به هیچ وجه آن را لمس نکنید و با پلیس و مقامات محلی تماس بگیرید.
چین از نظر فنی حق بازپس گیری موشک را دارد و در صورت بروز خسارت آن را برآورده خواهد کرد.

نویسنده: ریحانه کریمی

مترجم و عضو هیئت تحریریه آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد