آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
سیاره مریخ برای بسیاری از انسانها مکان وجود موجودات فضایی و پایگاهی برای دست یافتن به آنها بوده است. در چند هفته پیش بازهم خبری مبنی بر وجود انسانی بر روی مریخ مخابره شده بود که به شوخی بسیار نا به جایی  می توان آن را تشبیه کرد. امروزه سعی ما بر این نیست که اثبات کنیم، انسانی بر روی این سیاره وجود ندارد یا حیات تک سلولی وجود داشته است. این قصه سر دراز دارد، اما ما رصد گران به بررسی حرکت و وضعیت این سیاره در طی مدت مشخص و یا نا مشخصی می پردازیم و تحقیقات مان بر پایه و اساس مشاهده است.
سیاره مریخ این روزها مهمان صورتفلکی  گاو و ستاره بتا گاو است. البته رفته رفته حرکت خود را به سوی صورت فلکی دوپیکر ادامه می دهد تا و در چند هفته آینده به نزدیکی خوشه باز M35 خواهد رسید و منظره زیبایی را برای عکاسی بوجود خواهد آورد.
پس از غروب خورشید سیاره مریخ در نزدیکی سمت رأس ( سر سو ) قرار دارد. این سیاره به مانند ستاره ای قرمز رنگ در میان دو ستاره ( بتاـ گاو به رنگ آبی و اپسیلون ـ دوپیکر به رنگ نارنجی ) دیده خواهد شد. یافتن آن کار آسانی است. قدر این سیاره در این ماه 0.1 و نزدیک به صفر است. فاصله آن از زمین 1.04 واحد نجومی می باشد.  
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...