آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
در مدت چند ماه تمامی صورتهای فلكی شمالی و مكان تعدادی از اجرام آسمانی را در آسمان فراگرفت. در سال 1376 و 1377 اولین دنباله داری كه رصد کرد، هیل- باپ بود. ماجرای این دنباله‌دار به این گونه است : " این ستاره‌شنان جوان هر شب برای رصد و کشف دنبال‌داری در آسمان، شبها به رصد و ثبت آنها می پرداخت، تا اینکه در یکی از شبهای زمستان در صورت فلکی سهم ( تیر ) لکه‌ی مه آلودی را دید. روز بعد با شوق و ذوق با مجله نجوم تماس گرفت. مانند همیشه آقای استاد محسن ایرجی تمام کارهای خود را کنار گذاشت و به سخنانش گوش داد. معلوم شد که این دنباله دار هیل ـ باپ است و نه دنباله داری که کشف کرده باشد! "
از آن زمان به بعد تلاشش بیشتری در ثبت رصد دنباله‌دارها از خود نشان داد و برای خود برگه ثبت رصد، نقشه و ...  ساخت اما به نتیجه نرسید. خسرو جعفری زاده  تا سال 1388 تعداد 29 دنباله دار را رصدکرد، که هیل باپ، مکنات ( 2008 ) و لولین ( 2009 ) و لینیر S4 از آن جمله هستند. در سال 1377  با همكاری تعدادی از دوستانش گروه ستاره شناسی شناسی سهیل را تاسیس كرد كه در 5 نفر عضو داشت و در سال  1380 تعداد اعضای گروه به 50 نفر رسید. خسرو جعفری زاده با برگزاری كلاسهای ستاره شناسی در شهر  اهواز و سپس استان خوزستان برنامه‌های ترویجی ستاره شناسی را آغاز کرد.



 
 
 از مهمترین افتخارات ایشان دعوت و شركت در اولین ماراتن مسیه ایران در سال 80  از سوی مجله نجوم بود که توانست  جزو 5 نفر برتر شود و سپس به عنوان داور ماراتن انتخاب گردید. در ایران رقابتهای مسیه و صوفی از مهمترین برنامه‌های سالانه انجمن نجوم ایران است که در طی برگزاری سه دوره رقابت صوفی ایشان دو دوره داور رقابت بودند.

خسرو جعفری زاده در سال 1382 وب سایتی را برای گسترش هر چه بیشتر ستاره شناسی رصدی و نشان دادن زیباهی آسمان شب به همگان، با نام آسمان شب ایران راه‌اندازی كرد . این سایت روزی یك  یا چندین بار  به روز شده و اطلاعت جدیدتری در آن قرار می گیرد تا برای بازدیدكنندگان از جذابیت و محتوای بیشتری برخوردار باشد.
وب سایت آسمان شب ایران با مدیریت خسرو جعفری زاده در سال 1387 و 1388 بهترین وب سایت از سوی سازمان فضایی تعیین شد. در سال 1387 وب سایت آسمان شب ایران برترین وب سایت ستاره شناسی ایران انتخاب شد.

 اما با گذشت زمان و نیاز کلی شهر اهواز به انجمنی منسجم برای عموم مردم، پس از 7 سال نام این گروه ستاره شناسی سهیل در سال ۱۳۸۴ به انجمن ستاره شناسی اهواز تغییر یافت و توانست نقش اصلی خود را در همگانی کردن دانش ستاره شناسی ایفا کند.
در این بین و با توجه به نیاز شهرهای استان خوزستان به هماهنگی بیشتر و بر اساس توافق همه گروه ها، اتحادیه انجمن های ستاره شناسی خوزستان در سال 1388 تأسیس گردید و ایشان به عنوان دبیر این اتحادیه انتخاب شد.
 


vt2012 21 ahvazastro 

ایمیل : khosro777 @ gmail . com
 
گوشه‌ای از فعالیتهای خسرو جعفری زاده:
 
1.   رصد دنباله دارهای مختلف مانند هیاکوتاکه و هیل-باپ و...
2.   رصد ماه گرفتگی 75 ,76 ,79در شهر اهواز و 18 آبان 82 در سعادت شهر
3.   رصد خورشید گرفتگی 1378 در روستای برزول از توابع نهاوند كه گزارش گروه ما بهترین گزارش ایران شناخته شد
4.   رصد اختفاهای مختلف در سالهای 1378,1379,1380,1381و...
5.   برگزاری دوره آموزش نجوم در دانشگاه شهید چمران اهواز
6.   رصدهای مشترك با گروهای شهرهای دیگر بخصوص گروه دبیرستان طالقانی اهواز
7.   تاسیس وب سایت آسمان شب ایران www.nightsky.ir
8.   رصد بارش شهابی اسدی در سالهای 1377و1378و1379و1380 و بارشهای مهم دیگر
9.   ارتباط با گروهای خارج از كشور در زمینه‌ی فعالیتهای ستاره شناسی در ایران
10. عكاسی از آسمان شب و وقایع مهم سال
11. عضو گروه رویت غیر حرفه ای رویت هلال ماه ایران
12. موسس انجمن ستاره شناسی اهواز
13. مشاور تعداد زیادی از انجمن ستاره شناسی ایران
14. موسس انجمن آسمان تاریک پارس و وب سایت www.darksky.ir
15 . مشاور فروشگاه ایران اپتیک  www.iranoptic.ir
16. نوسنده بخش رصدی مجله‌ی نجوم
17. همکار خبرگزاری مهر
18. مشاور انجمن ستاره شناسی شهرکرد
19. مشاور انجمن ستاره شناسی آباده
20. موسس پروژه گذر سیاره زهره در سال 2012  - www.vt2012.ir
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...