آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 مركز تحقیقات آمس ( ‪ ) Ames‬ناسا اعلام كرد قصد دارد با همكاری یك شركت مستقر در كالیفرنیا ماهواره‌های بسیار كوچكی موسوم به ماهواره‌های نانویی بسازد. به گزارش اسپیس دیلی، پیت وردن مدیر آمس ناسا گفت این سازمان قصد دارد با همكاری شركتهای خصوصی اقتصاد جدیدی را در فضا ایجاد كند.
 به گفته وی شركت ‪ m2mi‬فناوری قابل توجهی دارد كه به خوبی با اهداف ناسا سازگار است و ضمن آنكه استفاده تجاری از فناوری‌های ساخت ناسا را افزایش می‌دهد.

ماهواره‌های نانویی (‪ )Nanosats‬ماهواره‌های كوچكی هستند كه حدود ‪۵‬ تا ‪ ۵۰‬كیلوگرم وزن دارند.ناسا و ‪ m2mi‬تحت یك توافق، برای ساخت نسل پنجم سیستم‌های مخابراتی و شبكه
برای اینترنت تحت پروتكل و خدمات مرتبط با یكدیگر همكاری خواهند كرد.

نسل پنجم یا ‪ ۵G‬برای مبادله و استفاده از اطلاعات ، از صدا در پروتكل اینترنت، ویدیو، داده ها، بیسیم و یك لایه یكپارچه اطلاعاتی ماشین به ماشین یا ‪ m2mi‬برای تبادل و استفاده كامل و پیوسته اطلاعات است.

بنا بر اعلام ناسا تعداد زیادی از این ماهواره‌ها موسوم به مجموعه فلكی قرار است برای این سیستم‌های جدید مخابراتی و شبكه، در مدار پایین زمین قرار داده شوند.

جف براون مدیر اجرایی این شركت گفت این مجموعه شبكه‌ای قوی، فراگیر، بر پایه فضا و بسیار سریعی را برای ارتباطات، ذخیره اطلاعات و رصد زمین فراهم خواهد كرد.

ماهواره‌های نانویی از پیشرفت‌های فنی چشمگیری در میكروالكترونیك بهره می گیرند و با استفاده از روش‌های كم هزینه و تولید انبوه تولید می‌شود.

ناسا گفت این شركت تخصص‌های خود را در زمینه‌های نانو حسگرها ، شبكه‌های بی‌سیم و فناوری‌های ماهواره‌های نانویی را با قابلیت‌های شركت ‪ m2mi‬در فناوری نرم افزار ، حسگرها آگاهی سیستم جهانی كنترل سازگار و ظرفیت‌های تجاری‌سازی تركیب خواهد كرد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...