آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
ماهواره مكان یاب اروپایی ژیو - بی(‪ )Giove-B‬اوایل بامداد امروز توسط موشك سایوز از پایگاه فضایی بایكونور قزاقستان به فضا فرستاده شد.
 به گزارش روز یكشنبه شبكه خبری بی.بی.سی، این ماهواره پس از جدا شدن از موشك سایوز با موفقیت در مدار موقت خود قرار گرفت.

بنابراین گزارش، ماهواره آزمایشی ‪ ۵۰۰‬كیلوگرمی ژیو - بی‌دومین ماهواره آزمایشی است كه در ادامه كار پژوهشی ماهواره ژیو-ای (‪ )Giove-A‬كه در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی به فضا فرستاده شد، در مدار قرار می‌گیرد.

به گزارش بی.بی.سی، این ماهواره قرار است، تجربیات لازم برای ماهواره اصلی مكان یاب جهانیگالیلو ساخت اروپا را كه مراحل ساخت خود را طی می‌كند،گرد آوری نماید.

اروپا در نظر دارد تا با استفاده از فن آوری پیشرفته در این ماهواره با سیستم مكان یاب زمینی جهانی (‪ )GPS‬كه در انحصار آمریكاست، به رقابت بپردازد.

بر پایه این گزارش،ماهواره آزمایشی ژیو- بی‌با قرار گرفتن در ارتفاع ‪۲۰‬ هزار كلیومتری زمین ، با ‪ ۳۰‬ماهواره دیگر كه در مدارهای ثابت قرار دارند، ارتباط برقرار خواهد كرد.

در همین حال، ژاك بارو كمیسیونر حمل و نقل اروپا در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لو ژورنال دو دیمانش تصریح كرد: جهان امروز نمی‌تواند در امر مكان یابی فقط به سیستم ‪ GPS‬آمریكا تكیه كند.

به گزارش بی‌بی‌سی، وی افزود: ماهواره گالیلو ، پس از كسب تجربیات لازم از پرتاب این دو ماهوره آزمایشی ، یكی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌ها در این امر خواهد بود و اروپا را در این عرصه صاحب برترین فناوری مكان یابی خواهد كرد.

سیستم مكان یاب زمینی ‪ GPS‬توسط ماهواره كنترل می‌شود و ناوگان‌های هوایی و دریایی و حتی مكان‌های زمینی را هدایت می‌كند.

همچنین به گزارش شبكه تلویزیونی فرانس ‪ ،۲۴‬ماهواره گالیلو كه مراحل ساخت آن در حال طی شدن است، سال ‪ ۲۰۱۳‬میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...