آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 اولین داده های دوربین پانارامیک مریخ نورد فرصت از افق لبه های مرتفع دهانه ایندیور به زمین ارسال شد و بدین ترتیب تیم MER و طرفدارانش به کامل کردن سفر این مریخ نورد ، امیدوار شدند . مریخ نورد فرصت بعد از دو سال مطالعه بر روی دهانه ی ویکتوریا ( که اندازه ی آن 12 بار کوچکتر از دهانه ایندیور است )  در ماه آگوست از آن بیرون آمد و حدود 2/3 کیلومتر طی نموده است .

Steve Squyres یکی از مسئولان سفر فرصت در این رابطه می گوید :
" اکنون می توانیم ریزش سطح مریخ را از ناحیه افق ببینیم ، هرچند بسیار دور است . اما می توان پیش بینی کرد زمانی که به این دهانه نزدیک می شویم ، بسیار بزرگتر به نظر خواهد رسید .  در ماه های اول ماموریت ، تجربه ای مشابهی به هنگام مشاهده تپه های کلمبیا و بزرگتر شدن آنها با نزدیک شدن مریخ نورد روح داشتیم "

 

 

فرصت به مدت شش ماه است که به طرف این دهانه ی بزرگ که قطری برابر 22 کیلومتر دارد ؛در حال حرکت است . البته لازم به ذکر است که دهانه ی ایندیور هنوز هم 12 کیلومتر از فرصت فاصله دارد .
مریخ نورد فرصت بعد از دو سال مطالعه بر روی دهانه ی ویکتوریا ( که اندازه ی آن 12 بار کوچکتر از دهانه ایندیور است )  در ماه آگوست از آن بیرون آمد و حدود 2/3 کیلومتر طی نموده است .

 

 

 

 

منبع: universetoday.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد