آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 مطابق با آخرین اطلاعات بدست آمده از رادار های فضاپیمای کاسینی,چندین بی نظمی در سطح این قمر مشاهده شده است که احتمال می رود این برآمدگی و فرورفتگی ها به دلیل وجود یک دریاچه در تیتان باشد.این دریاچه که در عرض های شمالی تیتان قرار دارد از جهاتی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.
عکس بالا که از رادار فضاپیمای کاسینی در حین گذر از این قمر در سال 2007 بدست آمده است؛ گواهی بر وجود یک دریاچه در تیتان را می دهد.این دریاچه ابعادی در حدود 90کیلومتر در 150 کیلومتر را دارا است یا به عبارت دیگر اندازه ای در حدود جزیره بزرگ در هاوایی را دارد.عکسی که هم اکنون مشاهده می کنید واقع در مختصاتی به اندازه 79 درجه ی شمالی و 310 درجه ی غربی است.
 

 
با وجود شباهت هایی بین چرخه های آب و هوایی زمین و تیتان, هیچ ماده ای توانایی "مایع" ماندن در هزاران درجه زیر صفر را ندارد.به عبارت بهتر نباید انتظار داشت که در درون این دریاچه ها ماده ای بصورت جامد وجود داشته باشد.
 

 
مجله ساینس اکسپرس نیز اینطور بازگو می کند: این تحقیقات نشان بر آن داشت که قطبین تیتان نیز مانند خط استوا نیست و نقشه برداری از سطح تیتان به عرض جغرافیایی آن بستگی دارد.

دانشمندان در این رابطه اظهار داشتند: ممکن است در عرض های جنوبی تر موقعیت برای کشف آب مایع وجود داشته باشد کمااینکه مانند زمین لایه ای یخ به عنوان عایق عمل کند.تیتان همچون توپی یک دست میماند که اندکی از بالا و پایین کشیده شده است. و البته این کشیدگی از نظم خاصی پیروی نمی کند. کماکان تحقیقات بر روی این قمر اسرار آمیز زحل ادامه خواهد داشت.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد