آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

ماه نو واقعا چگونه به نظر می رسد؟ ماه نو باید به طور کامل سیاه باشد، درست است؟ در جواب باید بگوییم، ماه نو فقط در عکاسی مشخص می‌شود و ماه نیز کاملا تاریک نیست. عکاس نجومی Thierry Legault ماه نو امروز را در نرماندی، فرانسه شکار کرد و توانست هلال باریکی از لبه ماه را ثبت کند.

لگال می‌گوید: "من به نرماندی رفتم چون برای عکس گرفتن از هلال در لحظه ماه نو (15 مه در ساعت 11:48 UTC) به آسمانی صاف نیاز داشتم. " این جوانترین هلال ممکن است، سن این ماه دقیقا صفر می‌شود.  پستی بلندی‌ها درعکسی که میگیرم واقعی هستند؛ آنها از کوه‌ها و دهانه‌ها در لبه ماه ایجاد می شوند."
وقتی لگال در روشنی روز تصویر را می‌گرفت جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید 5 درجه بود. "در این جدایی بسیار کوچک، هلال بسیار نازک است (حداکثر چند ثانیه قوسی) و در تابش خورشید بسیار محو است. آسمان آبی 1000 بار روشن تر از خود هلال می‌باشد.
او توضیح می دهد: "به منظور کاهش روشنایی، من از یک فیلتر مادون قرمز و یک صفحه سوراخ شده در مقابل تلسکوپ برای جلوگیری از وارد شدن نورپراکنده خورشید استفاده کردم."
با دیدن این تصویر برای اولین بار، اکثر مردم تعجب می‌کنند و این سوال به ذهنشان می‌رسد که آیا کسی تا به حال این کار را قبلا انجام داده است؟ بله، Thierry Legault  خودش این کار را در سالهای 2010 و 2013 انجام داد. برای برخی عکاسان نجومی این کار، نوعی اثر هنری باور نکردنی است. Thierry Legault  برای ثبت یک عکس شگفت‌انگیز دیگر  تبریک می‌گوییم .
توجه: دلیل اینکه ماه نو همیشه سیاه (تاریک ) نیست این است که مدار ماه به دور زمین نسبت به مدار زمین به دور خورشید انحراف دارد. گاهی اوقات این امر اجازه می دهد تا ماه نو 5 درجه از خورشید فاصله بگیرد وبه صورت هلال دیده شود.

10010 Thierry Legault nm 01

10010 Thierry Legault nm 02

 لینک مقاله کامل : http://www.astrophoto.fr/new_moon_2018may15.html

نویسنده: سارا حاتمی

همکار و نویسنده گروه آسمان شب ایران، موسس آفاق راهبر آذربایجان

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد