آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

اوموآموا تنها نیست!! بر خلاف تصور بسیاری از مردم، فضای میان ستاره‌ای خالی نیست و در آن اجرام سرگردان کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارد.

این بار خورشید و سیارات آن میزبان جسم خارق العاده‌ای از فضای میان ستاره‌ای هستند. این جسم که در رده دنباله‌دارها قرار دارد را ستاره شناس آماتور اوکراینی به نام Gennady Borisov در 30 آگوست 2019 کشف کرده است. این دنباله‌دار هم اکنون با نام C/2019Q4(Borisov)  شناخته می‌شود و در نزدیکی سیاره مریخ قرار دارد.

دنباله دار Borisov دارای مدار هذلولی بسیار بزرگی است که خروج از مرکز (eccentricity greater) آن 3.5 تعیین شده است، یعنی دنباله‌دار در محدوده منظومه خورشیدی ما حرکت نمی‌کند و از فضای میان ستاره‌ای آمده است. دنباله‌دار Borisov  با سرعتی برابر با 30.7 کیلوکتر بر ثانیه در حال حرکت در منظومه خورشیدی است و پس از عبور از کنار خورشید به فضای میان ستاره‌ای باز خواهد گشت.

10007 Borisov animation Mar 2019 to Feb 2020 small


بر اساس محاسبات دنباله‌دار Borisov در روز 7 دسامبر برابر به 16 آذر 1398 به فاصله 2 واحد نجومی از زمین خواهد رسید و قدر آن در حدود 18 نیز تخمین زده می‌شود. البته وضعیت رصدی آن هم اکنون مناسب است و برای دیدن ان به تلسکوپ‌های بزرگ با اندازه بالاتر از 12 اینچ نیاز است.

 

10007 Borisov Finder BW V4

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد