روی دنباله دار سوان به عنوان دنباله دار قرن حساب نکنید. طی دو هفته آینده شانس دیدن این دنباله دار را در حالی از کنار خورشید میگذرد خواهیم داشت البته بر اساس پیش بینی‌های این دنباله‌دار آنقدر پرنور نشد.

این دنباله دار که توسط یک منجم آماتور استرالیایی - Michael Mattiazzo – در تصاویر رصدخانه سوهو در 25 مارچ 2020 برابر با چهارشنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۹ کشف شد. این دنباله‌دار به دلیل درخشندگی ناگهانی مورد توجه قرار گرفت و پیش بینی‌های خوبی برای ان در نظر گرفته بودند. دلیل این مورد پخش شدگی ناگهانی گاز هیدروژن در هسته این دنباله‌دار بود. دقیقا همان چیزی که تلسکوپ سوهو برای پیدا کردن آن تنظیم شده است. یخ‌های این دنباله‌دار به دلیل نزدیک شدن به خورشید تبخیر می‎‌شدند و تابش اشعه ماوراء بنفش خورشیدی مولکول‌های آب را شکافته و اتم‌های آزاد شده هیدروژن در نور ماوراء بنفش می‌درخشاند.
هنگامی که این دنباله دار کشف شد در فاصله 217 میلیون کیلومتری خورشید بود، اما در نهایت در تاریخ 27 می 2020 برابر با 7 خرداد 1399 به 64 میلیون کیلومتری خورشید خواهد رسید.
در میان تحقیقاتم در اینترنت کامنت هایی را دیدم که بیان می‌کردند این دنباله‌دار بهترین دنباله‌دار سال خواهد بود یا درخشان‌ترین دنباله‌دار دهه اما لطفا به آنها توجه نکنید!
در این چند روزه عکس های زیادی در رابطه با زیبایی های این دنباله‌دار دیده اید اما توجه کنید آنچه که در عکس ها میببینید را لزوما با رصد کردن نخواهید دید. این تصاویر با تلسکوپ‌های قوی و مخصوص عکاسی تهیه شده‌اند.

حال سوال اصلی، این یک دنباله‌دار درصد بیشتر آن خاکی یا گازیست؟
این دنباله‌دار از متان و آمونیک و بخار آب و درون این گاز مخلوط شده ذراتی از مواد ریز گرد و غبارنیز است. در واقع بهترین نوع دنباله‌دارها، دنباله‌دارهایی هستند که اکثرا از گرد و غبار تشکیل شده باشند تا بتوانند به خوبی بازتاب دهنده نور خورشید باشند. اما متاسفانه دنباله‌دار سوان از گاز تشکیل شده و بازتاب خوبی برای ما نخواهد داشت.

خب به چه صورت این دنباله‌دار را رصد کنیم؟
از الان تا اوایل خرداد این دنباله‌دار از شمال و شرق صورت فلکی مثلث  میگذرد  وارد صورت فلکی برساووش می‌شود و به صورت فلکی ارابه‌ران تا 12 خرداد خواهد رفت. از الان تا 4 خرداد شما بهترین شانس ممکن را برای دیدن این دنباله‎‌دار در آسمان صبحگاهی را دارید.

1011 comet sowan 2020 00